Samen wonen en samen leven

Door Anneke Dubbink op 20 mei 2018

Als u langs de Molenzoom fietst is het u vast wel eens opgevallen dat er al maanden grote bedrijvigheid is op nummer 20: vier kantoorpanden worden getransformeerd tot 74 sociale huurappartementen. Binnenkort zijn de eerste 14 appartementen klaar en kunnen de eerste bewoners in hun appartementen. Schrik niet maar voor de eerste 14 appartementen waren er 800 gegadigden. Laat dat aantal maar even op u inwerken.

Niet verwonderlijk dat Viveste, die de opdrachtgever is voor de transformatie van deze appartementen, staat te popelen om nog veel meer betaalbare woningen te realiseren. De nood is hoog, vooral onder jongeren, 70% van de ingeschreven woningzoekers zijn onder de 35 jaar. Volgens Viveste moeten we haast maken in Houten en geen kans onbenut laten. Het zijn woorden naar ons rode PvdA hart.
Het programma van het nieuw college (CDA, VVD, GL en CU) is nu nog in nevelen gehuld en als PvdA zullen we het nieuwe college vooral blijven aansporen om te blijven bouwen. Daar kunt u van op aan. Dat voor wat betreft onze zorg en inzet voor de toekomst.

De appartementen aan de Molenzoom, zijn onderdeel van een bijzonder project. Hier is iets heel moois ontstaan wat bij de start van de transformatie nog helemaal niet in zicht was, helemaal in lijn met onze inzet als PvdA de afgelopen vier jaar. De mensen die straks in deze appartementen gaan wonen hebben zich allemaal uitgesproken zich te willen inspannen samen een gemeenschap te vormen. Daarbij is ongeveer 20% van de appartementen bestemd voor mensen die een lichte ondersteuning nodig hebben bij het zelfstandig wonen. In de overige appartementen gaan mensen wonen die omzien naar elkaar vanzelfsprekend vinden, ook als dit kwetsbare mensen zijn. Een samenleving van vragers en dragers.

Dit woonidee is ontstaan omdat verschillende partijen zoals Viveste, project ontwikkelaar de Waal, de HuurdersAdviesRaad en zorgverleners Lister, Reinaerde, Timon en gemeente elkaar hebben gevonden. Het was ook de droom van PvdA wethouder Jocko Rensen die vanuit zijn portefeuille van volkshuisvesting en zorg en welzijn al die partijen aanmoedigde om het gesprek met elkaar hierover aan te gaan en op die manier een steentje bij te dragen aan een inclusief, sterk en sociaal Houten.