Als mensen in Houten een beroep moeten doen op bijzondere bijstand, dan kun je er vanuit gaan dat de nood hoog is, deze bijstand vraag je bijvoorbeeld aan voor bijzondere medische kosten. Houten is aangesloten bij Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en we hebben als gemeente met de WIL afgesproken dat dergelijke aanvragen vlot in behandeling moeten worden genomen. Het blijkt echter dat een afhandeling van een aanvraag voor bijzondere bijstand maar liefst vier maanden kan duren! Dat is natuurlijk absurd lang en absoluut niet in lijn met de afspraken die zijn gemaakt met de sociale dienst over de dienstverlening die zij moeten leveren. Toen deze praktijk bij de fractie van de PvdA Houten ter ore kwam, hebben we in maart de gemeente om opheldering gevraagd.
Deze week hebben we die opheldering gekregen. Wat de gemeente niet wist is dat de WIL vanaf juni 2017 bij elke aanvraag, automatisch een ontvangstbevestiging stuurt waarin wordt aangegeven dat het vier maanden kan duren voordat je als cliënt een beslissing over de aanvraag krijgt. We vinden dit onbegrijpelijk omdat je van een sociale dienst mag verwachten dat zij hun doelgroep kennen. Je verwacht dat ze kunnen inschatten dat het lang uitblijven van een beslissing over de kosten die mensen moeten maken maar daar het geld niet voor hebben, ongelooflijk veel stress geeft. Je verwacht van de WIL dat zij hun cliënten voorop zetten en daar hun organisatie op inrichten en niet andersom. In de ogen van de PvdA volstrekt onacceptabel gedrag van de WIL om zonder overleg de afhandelingstermijn op te rekken tot vier maanden.
De gemeente heeft naar aanleiding van de melding van de PvdA de WIL ter verantwoording geroepen en aangesproken op de veel te lange afhandelingstermijn. En met succes. De standaard bevestigingsbrief die mensen ontvangen als zij een aanvraag doen is per 23 maart 2018 aangepast. Een aanvraag moet zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen twee maanden afgehandeld zijn. Deze uiterste termijn vinden we als PvdA overigens nog steeds erg lang en we willen graag in gesprek met het college of deze termijn niet teruggebracht kan worden naar maximaal 4 weken.
Iedereen begrijpt dat cliënt-situaties soms ingewikkeld zijn en sommige aanvragen meer tijd dan gemiddeld vragen. Maar dat mag in onze ogen er niet toe leiden dat élke aanvraag te maken krijgt met bureaucratische obstakels. Dat leidt niet alleen tot onnodige stress, maar ook tot ontmoediging om beroep te doen om de bijzondere bijstand. En we willen juist dat mensen die dat nodig hebben zich vrij voelen om een beroep te doen op regelingen die hen weer op de been helpen. Dát is waar we als gemeente de WIL voor ‘ingehuurd’ hebben en we zullen daarom de komende periode de WIL kritisch blijven volgen.