Sportcafé, in gesprek over sport in Houten

Door Jocko Rensen op 25 februari 2018

Op donderdag 15 februari was het geluid van PvdA Houten ook in Sportcafé De Toreador te horen, zowel kandidaat raadslid (nr.2) Will Mossink als wethouder Jocko Rensen waren aanwezig. De informatie- en debatavond werd georganiseerd door sportpunt Houten voor sportverenigingen en politiek Houten.

Topsport en citymarketing
Een onderwerp waar de sport en politiek begonnen met verschil van mening was topsport, maar we kwamen uiteindelijk toch uit op overeenstemming. De aanname dat politieke partijen die het woord topsport niet in hun programma hebben staan, tegen de topsport zijn, was veel te kort door de bocht. Onder het motto ‘zien sporten, doet sporten’ werd gesproken over de plaats voor de topsport in Houten. Natuurlijk was iedere politieke partij trots op de prestatie van verschillende sportverenigingen op top niveau, denk daarbij aan bijvoorbeeld de volleybal, handbal en ook de basketbal. Maar de politiek ziet de benodigde financiële middelen voor topsport, liever niet uit de reguliere sport en sociale domein budgetten komen. De nadruk ligt in meerderheid bij de breedte sport, dat is ook onze voorkeur als PvdA. Wellicht dat de middelen en voorzieningen voor topsport meer in regionaal verband moeten worden opgepakt en kunnen worden meegenomen in de ontwikkeling van Houtense citymarketing. Mede door de groei en potentie van onze gemeente, wordt gekeken naar invulling van citymarketing. Houten fietsstad, maar wie weet straks ook Houten sportstad?

Politiek en waardering voor de sport?
Een aantal keer werd scherp gemaakt dat enkele sportverenigingen de waardering vanuit de politiek misten. Natuurlijk goed voor het debat maar geen weergave van de werkelijkheid. Zonder zich altijd nadrukkelijk bekend te maken als politicus, zijn veel politici te vinden op of langs de sportvelden. Als PvdA boffen wij natuurlijk dat we een bouwer van het sportpunt Houten op onze lijst hebben. Will Mossink is nauw betrokken bij het ontstaan van het huidige sportpunt en heeft laten zien een echte netwerker en belangenbehartiger te zijn voor de Houtense sport en haar verenigingen.

Wachtlijst creativiteit
Tijdens de avond werd duidelijk dat er veel creativiteit aanwezig is bij een aantal verenigingen en dat deze creativiteit nadrukkelijk ruimte verdient om van droom naar werkelijkheid te groeien. Een mooi idee kwam vanuit de handbalvereniging, zij hadden een mooi en praktisch idee om elkaar als sportverenigingen onderling te helpen met de wachtlijsten. Waarom niet kinderen die op een wachtlijst staan bij vereniging A alvast te laten sporten en bewegen bij verenging B? Mooi om te merken dat in veel gevallen de oplossing voor ervaren knelpunten zonder inbreng van de overheid al zijn op te lossen.

Samenwerking
Ook mooi om te merken tijdens de debatten maar zeker ook tijdens de derde helft aan de bar, is de kansen die er zijn voor meer samenwerking. Soms zijn er al vergaande samenwerkingen die nog onbekend zijn bij ons als politiek. Zoals samenwerking op organisatorisch gebied en in accommodatie gebruik. Alleen al daarom is het zinvol om vaker met elkaar bestuurlijk contact te hebben. Allereerst om de samenwerking tussen verschillende verenigingen maar ook tussen sport en andere maatschappelijk initiatieven te zien groeien maar natuurlijk ook te kijken waar we als lokaal bestuur een bijdrage kunnen leveren aan de verdere ontwikkeling van de sport. Wij dragen graag een steentje bij aan de kansen voor sport in Houten.

Jocko Rensen

Ons thuis is Houten Ik weet niet hoe jij het ervaart, maar over het algemeen vind ik het heel fijn om in Houten te wonen. Samen met mijn vrouw woon ik in Houten-Noord, in het huis waar onze kinderen zijn opgegroeid en de wereld zijn gaan ontdekken. Hoe rooskleurig dat ook lijkt, de toekomst vraagt

Meer over Jocko Rensen