Bedreiging burgemeester Gilbert Isabella

11 april 2024

Fractie en bestuur van GroenLinks en de PvdA zijn enorm geschrokken van het bericht dat burgemeester Gilbert Isabella ernstig bedreigd is naar aanleiding van de Houten Hub, het plan voor het tijdelijk huisvesten van (Houtense) woningzoekenden, asielzoekers en drie maatschappelijke organisaties in Houten Oost.

Intimidatie, bedreiging en geweld is verwerpelijk en onacceptabel, dat kan niet, dat mag niet en dat hoort niet. Dan mogen we niet stil blijven.

We zijn ons er van bewust dat het besluit over de Houten Hub zowel voor- als tegenstanders bezig houdt. Het staat, vanzelfsprekend, alle inwoners van Houten vrij om hun mening onder de aandacht te brengen en zonodig juridische procedures te starten.

Door omwonenden die zich verenigd hebben in een inwonerscommissie, is gesommeerd dat de burgemeester zich afzijdig moet houden en in hun tekst wordt de suggestie gewekt dat de burgemeester de besluitvorming over de HoutenHub beïnvloedt. Dat is echt onzin. Het is niet de burgemeester die de raad dwingt om bepaalde keuzes te maken, de gemeenteraad neemt de besluiten.

We hebben het volste vertrouwen in onze burgemeester en zijn integriteit.

Het spreekt voor zich dat mensen kritiek mogen hebben, of het ergens mee oneens mogen zijn. Je mag ook boos zijn over plannen en hier uiting aan geven.

Maar we trekken een streep bij (fysieke) bedreiging. Houten staat hierin niet alleen, we volgen de adviezen van het landelijk Netwerk Weerbaar Bestuur.

Ambtsdragers en politici moeten hun werk in alle vrijheid kunnen doen, zonder zich bij het verkondigen van hun mening druk te hoeven maken over hun eigen veiligheid.

Dat deze grens in Houten is overschreden is een dieptepunt in de Houtense politieke geschiedenis. Gelukkig wordt deze afkeuring gedeeld door alle fracties in de gemeenteraad en daarom is vandaag een gezamenlijk statement uitgegaan waarin alle fracties afstand nemen van de actie van het lid van de inwonerscommissie en alle fracties achter onze burgemeester blijven staan.

Vrijheid van meningsuiting is een heel groot goed in onze democratie en onze rechtstaat. Bedreigingen horen daar niet bij! Het is van belang dat college van B&W en de gemeenteraad op een normale en veilige manier hun werk kunnen doen en dat het democratisch proces doorgang kan vinden.

Anneke Dubbink en Susan van Erp, namens de fracties PvdA en GroenLinks
Pim de Graaf en Jan Bubberman, namens de besturen GroenLinks en PvdA