Gastvrij zijn voor vluchtelingen zit in het DNA van Houten

5 februari 2024

Op 30 januari 2024 is het manifest ‘nieuwkomers in Houten; iedereen een warm thuis!’ door PvdA, GroenLinks, D66, Christen Unie, HA! en CDA aangeboden aan het college van Houten.

Het manifest met tien aanbevelingen hoe Houten weer toonbeeld kan zijn van gastvrijheid voor vluchtelingen, werd gesteund door maatschappelijke organisaties en onderwijsinstellingen. Veel vertegenwoordigers waren voor dit belangrijke moment naar het gemeentehuis gekomen. In het manifest roepen we op daadkracht te tonen en spijkers met koppen te slaan over de opvang en integratie van vluchtelingen. Als daarbij de ‘Houtense aanpak’ niet strookt met regeltjes van het COA of rijksbeleid, moet de gemeente hierover de confrontatie aangaan. De onlangs nieuw aangenomen Spreidingswet geeft nog een extra duw in de goede richting.

We zeiden het al eerder: het is goed te ervaren en te realiseren dat -in politiek spannende tijden- er altijd mensen zijn die elkaar weten te vinden en de handen uit de mouwen willen steken om vluchtelingen een thuis te bieden. We kijken met veel warmte terug aan het politieke café van medio december jl. waarin we met bijna 100 Houtenaren plannen en ideeën hebben gemaakt hoe we de vluchtelingen in onze gemeenschap een thuis kunnen bieden en daarbij gebruik te maken van alle energie, kennis en ervaring die er in de Houtense samenleving is.

Op 23 januari waren we als PvdA natuurlijk aanwezig bij het aanbieden van de petitie ‘Zeg ja tegen vluchtelingen in Houten’. Een oproep die ruim 5000 keer is ondertekend! En het klopt ook: gastvrij zijn voor nieuwkomers zit echt in het DNA van Houten. In 2015 heeft Houten 171 Syrische vluchtelingen opgevangen in sporthal De Wetering. Er kwamen meteen hulpacties vanuit de samenleving op gang. Toen is vanaf het eerste moment gestart de inburgering van Syriërs. Voor hun huisvesting werd een kantoorpand verbouwd tot appartementen, waarvan de helft ook bestemd werd voor andere urgente woningzoekenden. Die aanpak heeft destijds landelijk veel positieve bijval gekregen. Daar kunnen we trots op zijn.

We zijn er van overtuigd dat Houten voldoende draagkracht heeft om nu 175 asielzoekers op te vangen en bovendien statushouders te integreren. Eén van de oproepen in het manifest is ook dat de ongelijke behandeling van Oekraïense vluchtelingen en vluchtelingen uit andere landen op de lange termijn onhoudbaar is. Daar kunnen we in Houten een eigen aanpak voor ontwikkelen – wars van bureaucratie en regels.

Wil je het hele manifest lezen, dan is hier de link.

We zullen als PvdA samen met de andere indieners wel de druk blijven opvoeren om nu ook tot actie over te gaan, in eerste instantie met het realiseren van de opvang van vluchtelingen, het huisvesten van spoedzoekers en het bieden van onderdak voor de Voedselbank, het Doorgeefluik en de KrachtFabriek. Dat zal nodig zijn, omdat coalitiepartij ITH terugtrekkende bewegingen maakt om de Houtense Hub te realiseren, ook al staat hun handtekening onder het coalitie akkoord. De coalitiepartijen VVD en Natuurlijk Houten waren dan ook ‘not amused’.

Wie weet krijgen we deze partijen ook volmondig mee in onze oproep dat het meer dan ooit nodig is moed te tonen, de rug recht te houden en op koers te blijven. Gastvrij zijn voor vluchtelingen zit in het DNA van Houten.

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!