Een lintje voor Ton van der Ham!

29 april 2024

De meeste partijgenoten kennen Ton als bevlogen, kritisch en belezen partijgenoot. Dat er een PvdA afdeling in Houten is, komt door Ton, hij heeft in 1977 de partij opgericht en was tot 1981 voorzitter, daarna is hij 6 jaar wethouder geweest voor de PvdA in Houten.

Zoals hij de afdeling heeft opgericht, zo heeft hij dat ook in de sport en in de cultuur gedaan. In 2006 heeft hij Houtense Skate en Schaats Vereniging (HSSV) opgericht. Hij is fanatiek schaatser (nog steeds); vond dat Houten zo’n vereniging nodig had, ging er toen -als vanzelfsprekend- mee aan de slag en werd voorzitter en jeugdtrainer.

Toen hij op latere leeftijd klarinet leerde spelen bij het Houtens Muziek Collectief (HCM) deed hij dat met net zo veel passie als schaatsen. Maar ook dan kruipt het bloed waar het niet gaan kan en had hij binnen de korte keren Leerlingenraad opgericht en stapte hij ook bij deze club in het bestuur.

Bij de oprichting van het Symfonisch Blazersensemble in 2015, zat hij vanaf de start in de orkestcommissie en deed -weer- wat nodig was om het initiatief tot bloei te laten komen.

Ton is niet de man om zelf op de voorgrond te stappen, maar de PvdA vond dat het wel een keer nodig was. Het lintje als erkenning voor zijn bijdrage aan de samenleving is meer dan verdiend.