Door op 14 januari 2004

VEILIGHEID

Zijn er nog wel eens vliegtuigen gekaapt sinds de ramp met de twin towers? Er staat me vaag iets bij van een geval in Azië, maar in het westen toch geen schokkende dingen dat je denkt: ik ga niet meer vliegen.

En wat was vliegen toch een mooie uitvinding. Net herdacht dat honderd jaar geleden het eerste vliegtuig tien tellen op eigen kracht in het luchtruim verbleef. Volop gemijmerd over de zegeningen van het vliegen, hoe klein de wereld erdoor geworden is, hoe fijn de volkeren van de wereld elkaar kunnen ontmoeten, hoe heerlijk elke winterdag de verse haricots verts worden ingevlogen uit Senegal.

Waren we de schrik van 9-11 bijna te boven, komen de Amerikanen met de eis dat er een sky marshal mee moet in elk vliegtuig dat naar de Verenigde Staten vliegt. Om terroristen af te schrikken. Jahaa, de passagiers voelden zich al een paar jaar niet veilig, hoor, zo zonder een sky marshal aan boord.

Tijdens een discussie op tv over de voors en tegens ervan, hoorde ik iemand betogen dat de sky marshal er moet komen en dat die dan verantwoordelijk is voor de veiligheid aan boord. Probleem opgelost.

Ik was meteen jaren terug in de tijd. In een cursus voor aankomende projectleiders werd ons voorgehouden dat je moet oppassen voor de verantwoordelijkheden die opdrachtgevers je in de schoenen willen schuiven. De docent gaf een absurd voorbeeld dat me de rest van mijn dienstverband als projectleider is bijgebleven: een energiebedrijf wil het stroomverbruik omlaag brengen (het was nog voor de privatisering, hè) en maakt er een project van. Het wordt verdeeld in hapklare brokjes en de meteropnemers worden elk verantwoordelijk voor een brokje.

Stel je de mopperende meteropnemer voor bij constatering van een hoger verbruik en de reactie van de afnemer die verantwoordelijk is voor het wassen en strijken der overhemden, het bereiden van maaltijden en nog zo wat essentiële dagelijkse dingen. Dat gaat niet werken.

Dat is met sky marshals ook zo. Het gaat niet werken en als het al een enkele argeloze passagier zou geruststellen, dan is het illusie, of toepasselijker: dure gebakken lucht.

Zou een terrorist zich laten afschrikken door de mogelijke aanwezigheid van een sky marshal aan boord van het vliegtuig dat hij (of zij!) wil overnemen om zich ermee in een bestuurbare bom te veranderen? Met de zekerheid dat hij hoe dan ook het leven laat? Maak dat de kat wijs!