Het hele verhaal

4 maart 2024

Een goed verhaal is een verhaal waar je graag naar wil luisteren.

Ook de PvdA heeft een knettergoed verhaal van hoop en vooruitgang. Maar zoals de landelijke en lokale verkiezingsuitslag helaas laten zien, lijkt de sociaal democratie even niet in de mode. Veel landelijke en lokale partijen van vandaag de dag maken in verkiezingstijd heel veel mooie verhalen met grote beloften, vaak gecombineerd met een verlangen naar een verleden dat er nooit geweest is.

Bijval krijgen voor het héle verhaal, valt in deze tijdgeest niet mee. Het héle verhaal is dat we, ook in Houten, veel meer en eerlijk moeten delen met elkaar, plek moeten maken voor de ander, we moeten minderen omdat het slecht gaat met het klimaat. Minderen vinden we allemaal moeilijk en de mooie-verhalervertellers ‘vergeten’ daarom te vertellen dat de bomen niet tot aan de hemel groeien.

Ook in Houten zijn bij de lokale verkiezingen heel veel beloften gedaan, weet u het nog ‘Bouwen in Oost!’, ‘De eerste paal de grond in’. Dan wreekt zich de weerbarstigewerkelijkheid omdat er te veel roze horizonten zijn geschetsten het te rooskleurig is voorgesteld. Het is dan ook logisch dat dit college in hun derde jaar druk voelt om te gaan leveren. Maar we krijgen als raad het ene na de andere halfbakkenvoorstel voorgelegd.

Voorstellen die niet kloppen, niet kunnen of waarbij risico’s (lees hoge kosten) worden weggewuifd. Of het nu gaat om het om een ondoordacht plan om van de sauna te transformeren naar een verpleeghuis of een plan voor een starterslening zonder solide financiële basis terwijlbezuinigingen boven ons hoofd hangen.

Plannen waarbij het lijkt dat de gevolgen op de lange termijn er niet toe doen. Opportunisme en haastwerk verpakt als ‘kansen pakken’. Aan dergelijke halve verhalen doen rood-groene partijen niet mee.

Dat hoeft ook niet. We hebben namelijk een superpositiefverhaal waar het maatschappelijk belang altijd voorop staat en iedereen winnaar is en niet alleen degenen die vooraan staan. Want iedereen heeft recht op een goede gezondheid, een huis, een toekomst, genoeg voeding en veiligheid.

En ja, de links progressieve partijen staan voor een toekomst waarin we de wereld beter willen maken en daar zijn we gewoon supertrots op.