Slecht plan van tafel gehaald

5 februari 2024

Op de raadsvergadering van 23 januari lag een plan op tafel om de voormalige sauna te slopen en er 70 tot 90 zorgeenheden te bouwen.

Het staat buiten kijf dat in de komende decennia veel woonzorg-eenheden nodig zijn voor mensen die veel of zware verpleging en verzorging nodig hebben. Volgens het RIVM gaat het tot 2040 om ruim 4000 plekken méér, alleen al in de regio Utrecht. Als er kansen zijn om meer zorgeenheden te bouwen, dan juichen we dat natuurlijk toe. Maar we hadden te vroeg gejuicht.

Het plan waar het college mee kwam leek nergens naar: het was niet doordacht, onvolledig, onduidelijk en het ontbrak aan visie.  Zo ontbrak informatie over wie hier zorg zouden gaan krijgen, voor welke doelgroep, welke zorg er geboden wordten of de zorg wel iedereen bereikbaar is. Bovendien was er nog niet nagedacht hoe dit plan in de gemeenschap zou passenen of er genoeg zorg(personeel), (huis)artsen, voorzieningenbeschikbaar zijn. En als klap op de vuurpijl bleek het ineens te gaan over intramurale zorg. Oftewel het ging alle kanten op!

Natuurlijk moet je kansen aangrijpen en leegstaande gebouwen opnieuw gebruiken. Tegelijk moet je weg blijven van vastgoed-opportunisme. Houten heeft er niets aan als een college op de korte termijn denkt te kunnen scoren, maar geen oog heeft voor de gevolgen voor de gemeenschap. Wat ons in toenemende mate dwars zit is dat dit college bij kansen die zich voordoen geen oog heeft voor sociale huur of sociale koopwoningen bouw. Dat was ook weer het geval bij dit plan voor de Tuibrug.

Bij alles wat er in Houten gebouwd wordt zijn genoeg gegadigden, maar die zullen dan wel een gevulde portemonnee meenemen. Het betekent dat de druk steeds groter wordt waar dan wél betaalbaar en sociaal gebouwd gaat worden. Het motto ‘bouwen bouwen, bouwen’ horen we vaak en veel van dit college, maar zorgen dat een woning voor iedereen bereikbaar is, weegt blijkbaar niet voor iedereen even zwaar.

We hebben de wethouder gevraagd het plan terug te nemen en met een beter voorstel te komen. Dat is nu gebeurd en hopelijk komt er snel een beter plan, want de behoefte aan woonzorgeenheden is onverminderd hoog.

Bekijk onze mogelijkheden voor contact