Door op 15 augustus 2012

LIJSTJES

In het medailleoverzicht dat af en toe in de krant staat, bij de verslagen van de Olympische Spelen, zag ik pas dat het de stand betrof van 7 augustus 2012, 22:00 uur. Ons land in de top-10 op plaats tien, met 5 gouden, 3 zilveren en 6 bronzen medailles, totaal 14. Het viel me op dat plaats 9 werd ingenomen door Kazachstan, met een gouden medaille meer, maar overigens maar één bronzen, totaal 7 medail­les dus. Raar lijstje eigenlijk, maar het prikkelde me wel om vergelijkingen met de rest van de lijst te maken. Ik noem even alleen de totalen, want als je ziet dat het meestal gaat om minimale verschillen tussen goud, zilver en brons, dan doen ze voor de statistiek gewoon allemaal mee. Het lijstje ziet er dan zo uit:

1. China        73 (1343,2)
    2. VS             67 (313,8)
    3. GB             48 (63,0)
    4. Rusland     48 (138,0)
    5. Frankrijk    28 (65,6)
    6. Duitsland   27 (81,3)
    7. Zuid-Korea 23 (48,8)
    8. Italië          17 (61,3)
    9. Nederland   14 (16,7)
    10. Kazachstan  7 (15,5)

De getallen tussen haakjes zijn de aantallen inwoners, in miljoenen*). Al met het blote oog kun je zien dat het voor de Chinezen geen kunst is om zoveel medailles te scoren, maar ik kon de verleiding niet weerstaan om eens uit te rekenen hoeveel medailles dat per miljoen inwoners is. China blijft dan nergens met 0,05 en Neder­land komt aan 0,84. Dat is vleiend voor ons land, maar tel ook voor de aardigheid eens de EU-landen in deze top-10 bij elkaar, samen bijna 288 miljoen inwoners. Die hebben bij elkaar 134 plakken verdiend, dus minder inwoners dan de Verenig­de Staten, maar wel twee keer zoveel medailles. Nemen we uit dit rijtje alleen de eurolanden, dus zonder Groot-Brittannië, dan nóg kloppen we China met 13 medailles.

Let wel, dit gecijfer doet niets af aan de individuele prestaties van de sporters, maar als iemand weer eens roept dat China en de VS oppermachtig zijn op sportgebied, dan helpt dit wel om het wat te relativeren. Roepen wij langs onze neus weg dat Europa niet onder de indruk is.

Het zou me overigens niets verbazen als ze in de VS precies weten uit welke staten de Amerikaanse medaillewinnaars afkomstig zijn en hun totaal weer onderverdelen voor een nieuw lijstje met een top-10 per staat… Maar ze hebben wel één vlag waar ze trots op zijn.

Maandag de eindstand. Komt ons land nóg beter uit, met onze hockeyploegen, bijvoorbeeld.

[augustus 2012]

*) Die getallen heb ik van de CIA, the World Factbook