Leerlingen in het praktijkonderwijs gedupeerd door miskleun van het ministerie

Door Anneke Dubbink op 4 september 2018

Veel jongeren in het praktijkonderwijs worstelen bijna dagelijks met het vinden van hun weg in het onderwijs naar een stage en een baan op de arbeidsmarkt. Jobcoaches helpen dankzij een EU-bijdrage leerlingen met de begeleiding naar werk. Deze begeleiding is succesvol, maar dreigt verloren te gaan. Dit heeft ook gevolgen voor leerlingen in de gemeente Houten. Daarom heeft de PvdA Houten aan de bel getrokken bij het college.
Voor de begeleiding in het praktijkonderwijs heeft het EU een fonds van ruim 360 miljoen voor de periode vanaf 2014 tot 2010. Dit fonds wordt beheerd door het Ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid. Zo’n 175 praktijkscholen konden subsidie aanvragen voor het terugdringen van jeugdwerkloosheid, het zorgen voor eerlijke kansen en het begeleiden van kwetsbare leerlingen naar de arbeidsmarkt. Maar drie jaar vóór het einde van het programma blijkt het geld opeens op te zijn. Meer scholen dan verwacht hebben, zo blijkt, de weg naar de subsidiepot gevonden. Tot overmaat van ramp zitten Europese begrotingsonderhandelingen ook nog eens muurvast. Staatssecretaris Tamara van Ark heeft aangekondigd het principe op = op te gaan hanteren. De consequenties zijn niet mals: de komende drie jaar is er geen geld voor begeleiding, jobcoaches verliezen hun baan en ruim 65.000 kwetsbare jongeren in Nederland krijgen geen ondersteuning meer. De scholen zijn boos en vinden het een regelrechte miskleun van het Ministerie dat het fonds niet goed is beheerd. Maar vooral is men boos omdat de leerling van de praktijkschool de dupe is.
De PvdA Houten maakte zich zorgen wat dit gaat betekenen voor jongeren uit Houten die deel uit maken van deze doelgroep, want we willen dat álle jongeren zeker zijn van een goede start op de arbeidsmarkt. Daarom hebben we schriftelijke vragen gesteld aan het college. De PvdA Houten vindt dat kwetsbare jongeren niet de dupe moge worden van gekissebis over centen en daarom willen we dat de gemeente financieel bijspringt om de begeleiding op peil te houden.
Vandaag kregen we bericht dat het college onze mening deelt omdat voor deze groep begeleiding richting werk en stage belangrijk is. Daarom heeft het college besloten dat Houten ook bijdraagt aan een financiële overbrugging voor het schooljaar 2018-2019, zo’n € 9.000,-. Dit is onderdeel van regionale afspraken tussen gemeenten om de situatie voor de scholen op korte termijn op te lossen. We zijn blij dat college haar verantwoordelijkheid oppakt en zorgt dat leerlingen uit Houten en in de regio niet ‘het kind van de rekening’ worden.
Maar we vinden het eigenlijk onbegrijpelijk dat het ministerie geen extra fondsen beschikbaar stelt om de drie resterende jaren te overbruggen. Utrecht is de regiegemeente in de regio en voert namens Houten, hopelijk, stevige gesprekken met het ministerie om tot structurele oplossing te komen. Onze taak als maatschappij is het om deze kinderen te helpen van onderwijs naar arbeid. Dat dat nu op losse schroeven staat, is doodzonde.