Honderden laagvliegende vliegtuigen per dag over Houten? Niet als het aan GroenLinks en PvdA ligt.

10 maart 2023

Er komt een herinrichting van het luchtruim boven Nederland aan, met als belangrijk onderdeel een extra aanvliegroute naar Schiphol. Op dit moment zijn er drie aanvliegroutes die vliegtuigen gebruiken om Schiphol te bereiken of juist verlaten. Door de grote groei van het aantal vluchten de afgelopen jaren, kunnen deze drie aanvliegroutes samen het vliegverkeer amper meer aan. Om meer ruimte te maken, komt er dus een vierde aanvliegroute bij; boven de provincie Utrecht. De exacte route wordt nog bepaald, maar de kans is groot dat Houten er ook mee te maken krijgt. Daarom moeten wij, samen met andere gemeenten, ons standpunt duidelijk maken.

Vliegen brengt milieuvervuiling en geluidsoverlast met zich mee. Het aantal passagiers blijft groeien, omdat vliegtickets worden verkocht zonder dat de maatschappelijke en milieukosten in de prijs zitten. Dit gaat ten koste van klimaat, luchtkwaliteit én van gezondheid en levenskwaliteit van omwonenden.

Vervuilende uitstoot en geluidsoverlast nemen helemaal sterk toe wanneer vliegtuigen lager vliegen. En dat is precies wat er dreigt te gaan gebeuren. De eerste plannen voor de extra aanvliegroute laten een route zien die lager dan 2.7km ligt; op deze hoogte hebben de gemeenten onder de route veel overlast. Het groene buitengebied en de bewoonde kernen moeten juist beschermd worden tegen geluidsoverlast en uitstoot! Wij willen bereiken dat overlast door de vierde aanvliegroute voorkomen wordt.

De geplande vierde aanvliegroute brengt twee grote risicos met zich mee. Ten eerste verbreden we hiermee het probleem, waardoor nog meer mensen, dieren en natuur te maken krijgen met geluidsoverlast en een nog groter gebied vervuild wordt door stikstofuitstoot. Ten tweede wordt het door de extra aanvliegroute mogelijk voor Schiphol om verder uit te gaan breiden, waardoor het eerste probleem nog meer uitdijt. Wij maken ons ernstig zorgen over deze risico’s.

Dat er een nieuwe vliegroute komt staat is al door het Rijk besloten. De landelijke overheid werkt de komende 2-3 jaar het plan voor de nieuwe vliegroute verder uit. Burgers, regionale, provinciale en lokale overheden kunnen de komende tijd hun stem laten horen. Met die inbreng maakt de het kabinet een definitief plan waarna de Tweede Kamer uiteindelijk bepaalt of het plan daadwerkelijkdoorgaat. Ook de provincie Utrecht denkt mee, mede namens alle gemeenten in de provincie. De PvdA en GroenLinks willen dat de gemeente Houten hier actief aan mee gaat doen. De boodschap: de geplande vierde aanvliegroute mag niet leiden tot meer geluidsoverlast en milieuvervuiling.

De provincie Utrecht heeft eerder al het Rijk voorgelegd om voor een andere oplossing te kiezen. Helaas is daar nog weinig mee gedaan. GroenLinks en PvdA dienen daarom samen een motie in tijdens de gemeenteraadsvergadering  van 14 maart 2023. We vragen daarin het college om de samenwerking met andere gemeenten op te zoeken, zodat we gezamenlijk een sterke boodschap hebben. We willen dat de provincie zowel met de actiegroep Stop4deroute als via het bestuurlijke traject de zorgen opnieuw kenbaar maakt. We vragen het college om op te komen voor inwoners, buitengebied en natuur en overlast door laagvliegende vliegtuigen te voorkomen. Tot slot willen we dat inwoners goed op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen.