Door Privé: Will Mossink op 23 juli 2019

Het botert niet met WIL

In de raadsvergadering van 18 juli jl. vroeg het college de raad in te stemmen met de begrotingswijzigingen 2019 en begroting 2020 van Werk en Inkomen Lekstroom.
In de voorgelegde zienswijze bespeurden we een kritische toon richting de WIL. Het college zegt zelfs nadrukkelijk nee! tegen een viertal voorgestelde budgetverruimingen.

Het staat er niet met zoveel woorden, maar de fractie van de PvdA leest tussen de regels dat de samenwerking binnen deze gemeenschappelijke regeling niet meer van harte wordt beleden.
Misschien moet maar eens op tafel komen dat de wederzijdse liefde bekoeld is.
Wij kunnen daar wel redenen voor bedenken: de Gemeenschappelijke Regeling WIL is opgezet om samen met vier andere gemeenten schaalvoordeel te halen bij de uitvoering. Vanaf de start heeft Houten ook ruimte gevraagd voor een eigen koers en maatwerk. En dat kan wringen met gemeenschappelijke uitvoering! Wat ons betreft komt het moment dichterbij voor een goede herijking tussen de pro’s en contra’s van deze organisatie.

Ongeacht het antwoord op deze meer fundamentele vraag zien wij, dat het college er op dit moment zelf voor kiest om te vertrouwen op een beter bestuurlijk functioneren en uitvoering van de gemaakte afspraken kritisch te volgen. Voor dit moment lijkt ons dit een juiste insteek. We zien het college op deze wijze en met deze houding graag doorgaan in de samenwerking met WIL. Maar, zoals gezegd, we staan ook open voor een meer fundamentele discussie hierover.

Privé: Will Mossink

Houten, sterk en sociaal Kijk eens om je heen! Ik ben trots op Houten! Jij toch ook? Ik ben tevreden over de totstandkoming van Houten-Noord en -Zuid, onze bedrijvigheid, ons theater en onze sportcomplexen. Ik ben trots op lokale initiatieven zoals de Krachtfabriek, op ons sociale vangnet en op onze aandacht voor sociale contacten, maar

Meer over Privé: Will Mossink