Groot enthousiasme bij Politiek Café over Nieuwkomers

16 december 2023

In Cultuurhuis Schoneveld kwamen op 13 december meer dan 90 mensen bij elkaar om in gesprek te gaan hoe we in Houten nieuwkomers een warm thuis kunnen bieden. Er waren vertegenwoordigers uit het onderwijsveld, Vluchtelingenwerk, Voedselbank, de Krachtfabriek, de kerken, de gemeente, de woningcorporatie, de provincie en heel veel inwoners.

Er werd niet alleen óver nieuwkomers gesproken, maar ook mét nieuwe Houtenaren. De avond stond onder bezielende leiding van Hans van Zijst en Kees Diepeveen van de provincie Utrecht nam ons op inspirerende wijze mee hoe je kansen kan creëren door nieuwkomers te verwelkomen.

Het politieke café barstte bijna uit elkaar van de energie en de vele inspirerende ideeën die -letterlijk- op tafel kwamen overwonen, samenleven en onderwijs. De avond was door PvdA en GroenLinks georganiseerd samen met CU en D66.

Het is goed te ervaren en te realiseren dat -in politiek spannende tijden- er altijd mensen zijn die elkaar weten te vinden en de handen uit de mouwen willen steken om vluchtelingen een thuis te bieden. De nood voor een menswaardige opvang van vluchtelingen is hoog en het college en de raad van Houten, hebben eerder aangegeven dat zij haar verantwoordelijkheid hierin willen nemen.

En het kán ook in Houten, de goede opvang van Vietnamezen en Syriërs in onze gemeenschap heeft laten zien dat een thuis bieden voor vluchtelingen bij het DNA van Houten hoort. Natuurlijk is het niet altijd eenvoudig, denk aan de woningnood in Houten en overal elders in Nederland. Maar juist dan gaat het om de ambitie, de creativiteit, de rechte rug en het lef om wél aan de slag te gaan, de zorgen gezamenlijk aan te pakken en gebruik te maken van alle energie, kennis en ervaring die er in de Houtense samenleving is.

Op de avond is vaak naar voren gebracht hoe belangrijk het is dat  nieuwkomers en Houtenaren elkaar kunnen ontmoeten en nieuwkomers snel wegwijs raken in de rijke, sociale structuur van Houten. De ervaring leert dat nieuwkomers graag hun steentje willen bijdragen, maatschappelijke organisaties zullen hen met open armen ontvangen. Belangrijk is dat de gemeente daarvoor hindernissen (regels!) wegneemt.

We zijn ontzettend blij met de avond, met de sfeer, het enthousiasme, de ideeën, de ervaringen die zijn gedeeld over wat we in Houten al goed gaat en wat er nog beter kan. Het is voor ons als politieke partijen erg belangrijk dat we deze gesprekken voeren en zorgen voor verbinding, zodat we samen aan oplossingen kunnen werken.

De ideeën en suggesties die op deze avond genoemd zijn worden in de komende weken uitgewerkt in een manifest. Veel deelnemers en organisaties willen graag betrokken blijven, ook daar we heel blij mee. De komende weken gaan we aan de slag en organiseren in het nieuwe jaar een moment om de uitwerking te presenteren aan het college. Dan ligt er ongetwijfeld een dijk van een verhaal om het college vooruit te helpen.

Iedereen een warm thuis; daar gaat de PvdA en GroenLinksvoor!

Jane Lobbrecht

Anneke Spoon