Golfkar, buurtondersteuning en duurzaamheid: de Begroting 2018

Door Anneke Dubbink op 13 november 2017

Op 7 november behandelde de Houtense gemeenteraad de begroting voor 2018. Door het aannemen van de drie amendementen die door de PvdA waren ondertekend, was het voor onze fractie een buitengewoon succesvolle behandeling.

In de begroting was door het College € 100.000 voor nieuw beleid opgenomen, dat door de Raad kon worden ingevuld. De drie voorstellen die mede door de PvdA fractie waren voorbereid:

1. Een tweede electrokar voor het kleinschalig vervoer binnen Houten (€ 30.000), met name voor ouderen en mensen met een handicap. Dit voorstel, voorbereid samen met de SGP werd unaniem aangenomen.
  2. Een extra bedrag voor Van Houten &Co om de buurt Centrum-Oost te versterken (€ 30.000). Deze buurt met een concentratie van bewoners die zorg en ondersteuning nodig hebben, verdient een extra impuls. Ook dit PvdA amendement verkreeg een meerderheid.
  3. Een door Groenlinks voorgesteld amendement om initiatieven te ondersteunen van bewoners die hun woning duurzamer willen maken (€ 40.000). Dit amendement was het derde dat door de PvdA mede is ondertekend en ook dat haalde een meerderheid.

En daarmee was het geld op. Door goede argumentatie en veel overleg is het ons gelukt dit prachtige resultaat te bereiken. We zijn er trots op.

Nu zijn we als fractie zeer tevreden met de begroting 2018, alweer de laatste binnen deze raadsperiode.  De begroting is goed leesbaar, financieel gedegen en helder van opzet.  Het online beschikbaar stellen en toegankelijk maken van de begroting is ongetwijfeld een tour de force geweest, maar het resultaat mag er dan ook zijn.

De laatste begroting in deze raadsperiode is ook een slotstuk van het gevoerde coalitiebeleid. Wij zijn er dan ook zeer trots op, dat het voornemen van de coalitie om de begroting 2018 in zwarte cijfers te schrijven, is gerealiseerd en dat er zelfs sprake is van een positief meerjarenperspectief. En gemakkelijk was dat niet. Weliswaar begon het in 2014 al wat te schemeren, maar de duisternis van de crisis was nog niet bezworen. Onlangs heeft de Rekenkamercommissie geconstateerd dat Houten goed door de crisis is gekomen, mede omdat de gemeente dat in zeer nauw overleg met de samenleving heeft gedaan. Uiteraard geldt dat compliment ook en vooral de vorige gemeenteraden, maar ook in deze periode was nog een aanzienlijk bezuiniging aan de orde. Dat die bezuiniging nagenoeg gerealiseerd is en we dus in 2018 in het zwart schrijven bewijst te meer dat de PvdA staat voor een gedegen financiële huishouding.

Die bezuinigingen hebben overigens allerminst de ontwikkelingen in onze gemeente verlamd. Er zijn grote stappen gemaakt. Hierbij zijn natuurlijk de transities in het sociale domein het meest in het oog springend. Dit College heeft deze omvangrijke operatie uitgevoerd met oog op het belang van onze, vaak meest kwetsbare, inwoners. Cliëntonderzoeken wijzen uit dat mensen zich gehoord voelen en dat maatwerk geleverd is.

Maar naast die transities is nog zoveel meer tot stand gekomen. Denk eens aan de opvang en begeleiding van statushouders, het nieuwe armoedebeleid en de Houtense werktafel blijkt een groot succes. En dan natuurlijk de Woonvisie, de PvdA knokt sinds jaar en dag voor meer echt betaalbare woningen. De Woonvisie heeft een proces van herstructurering van de sociale huursector in gang gezet en er zijn al flinke stappen gezet. Ook voor doelgroepen, met name ouderen, is er nu volop aandacht. We zijn er echter nog lang niet in en wij zullen wel niet de enigen zijn, die het wonen als speerpunt kiest voor de verkiezingen in maart.

We hebben tijdens de begrotingsbehandeling nog twee zorgen in het bijzonder geuit. Het eerste betrof de jeugdzorg. Ondanks dat ook op het terrein van de jeugdzorg stappen zijn gezet, maken we ons daar nog wel zorgen om, ook vanwege nog onduidelijkheden op landelijk niveau. Het financiële risico, zoals dat in de begroting beraamd is, mag echter niet leiden tot het leidend maken van financiële afwegingen boven de behoefte aan goede zorg.
De tweede zorg betreft de ambities voor beschut werken.  We hebben daar steeds op gehamerd  en dat blijven we doen.  Naast het realiseren van garantiebanen, waar we al goed mee op weg zijn, willen we ook nieuw beschut werkplekken. Beleid, maatregelen en middelen liggen er nu. We willen er een vinger achter krijgen waarom behoefte aan nieuw beschut werk in Houten geringer is dan landelijk was ingeschat.

De gemeente Houten kan trots zijn op haar financieel beleid. Het gaat weer beter met de economie en ook met Houten. En dan is het goed dat inwoners van Houten dat concreet ervaren: met een 2e electorkar, extra steun voor kwetsbare inwoners en meer mogelijkheden om woningen duurzamer te maken.

Houten is een fijne plek om te wonen: woonwijken met veel groen, scholen, winkels, een theater en sportvoorzieningen, grote betrokkenheid en gemeenschapszin. Maar we staan voor grote uitdagingen. Al jaren worden er te weinig betaalbare (huur)woningen gebouwd in Houten. Jongeren, ouderen en starters vissen achter het net. Dat wil de PvdA veranderen. Daar zet ik