Afscheid van burgemeester Wouter de Jong

Door Anneke Dubbink op 1 juli 2019

Op 27 juni 2019 nam burgemeester Wouter de Jong na zes jaar afscheid als burgemeester van Houten. Hij had dat al een half jaar eerder aangegeven. Voor de fractie van de PvdA kwam dat een half jaar geleden als een verrassing, we hadden het graag anders gezien. Maar natuurlijk heeft ook een burgemeester recht op zijn eigen afwegingen en keuzes.
We hebben het in de fractie vaak tegen elkaar gezegd en daarom mocht het zeker bij een afscheid niet ongezegd blijven: we vinden Wouter de Jong een burgemeester van kaliber en zijn hem dankbaar voor zijn inzet voor Houten de afgelopen zes jaar.
Hij vertolkte met zijn ambitie en streven naar een verbonden samenleving, ook het gedachtegoed van de PvdA. In een verbonden gemeenschap zien mensen naar elkaar om. En oog hebben voor elkaar bepaalt de kwaliteit van leven.
We waardeerden dat hij zich enorm heeft ingezet voor het versterken van democratische betrokkenheid. Eén van drijfveren van de PvdA is het versterken van het zelfbewustzijn in de samenleving. Ruimte te bieden voor tegenspraak en verzet te zien als een kans om je uit te spreken en het uiteindelijk beter te maken voor iedereen.
Bij het afscheid hebben we hem daarom ook bedankt dat hij zich hiervoor sterk heeft gemaakt en daardoor Houten sterker heeft gemaakt.
Wouter de Jong vertrekt als burgemeester van Houten, maar blijft inwoner van onze mooie gemeente en we hopen vanuit dit nieuwe perspectief nog vaak van hem te horen.

Houten is een fijne plek om te wonen: woonwijken met veel groen, scholen, winkels, een theater en sportvoorzieningen, grote betrokkenheid en gemeenschapszin. Maar we staan voor grote uitdagingen. Al jaren worden er te weinig betaalbare (huur)woningen gebouwd in Houten. Jongeren, ouderen en starters vissen achter het net. Dat wil de PvdA veranderen. Daar zet ik