12e Arie Groeneveltlezing op 13 februari

16 januari 2023

Vanaf 2012 organiseert PvdA Houten de Arie Groeneveltlezing. De lezingen zijn een eerbetoon aan Arie Groenevelt (1927-2017), voormalig prominent PvdA-lid van de afdeling Houten en voormalig vakbondsleider.

Op maandagavond 13 februari 2023 organiseert de PvdA Houten alweer voor de 12e keer de Arie Groeneveltlezing in Theater Aan de Slinger.

De lezing wordt dit jaar verzorgd door Renske Leijten, al ruim 15 jaar volksvertegenwoordiger in de Tweede Kamer voor de SP. Samen met Pieter Omtzigt was zij de drijvende kracht achter het onthullen van het Toeslagenschandaal. De problematiek speelde al vanaf 2004 maar kreeg pas vanaf 2017 aandacht en werd toen een affaire. Het thema van haar lezing is  ‘Wat leren we van het Toeslagenschandaal?’
“Tienduizenden families werden vermalen door de overheid. Gedupeerde ouders raakten diep in de schulden, die in sommige gevallen opliepen tot tienduizenden of zelfs honderdduizenden euro’s. Er was sprake van institutioneel racisme: mensen werden als mogelijk fraudeurs weggezet vanwege hun nationaliteit of achternaam. Kinderen werden uit huisgeplaatst, relaties liepen stuk, banen raakten verloren, levens werden verwoest. Dit als gevolg van onterechte fraudeverdenkingen met toeslagen en een buitengewoon streng terugvorderingsbeleid van de Rijksoverheid. Hoe kon dit onder de ogen van ministers, Kamerleden, ambtenaren, journalisten zo lang voortwoekeren?”

Renske Leijten neemt ons mee in haar ervaringen van de afgelopen jaren en de voor haar zo belangrijk vragen: hoe herstellen we de schade, zowel persoonlijk als maatschappelijk en wat leert het ons over de maatschappelijke opdracht in de politiek en als overheid? Na de lezing is er gelegenheid om met haar en elkaar in gesprek te gaan.

Iedereen met belangstelling voor dit thema is van harte welkom. Dus hoort, zegt het voort!
De entree is gratis. De inloop is vanaf 19.30 uur. Vooraf aanmelden is niet nodig. Dlezing start om 20.00 uur en de avond eindigt (uiterlijk) om 22.00 uur. De locatie is Theater Aan de Slinger, Slinger 40, Houten.