Rust naast het Hospice

12 juli 2024

Al enkele maanden is er onrust over het voornemen om naast de Hospice Kromme Rijnstreek op de Kruisboog een indoor padelbaan met een horecavoorziening te ontwikkelen. De Hospice maakte zich daar grote zorgen over en dat konden we goed begrijpen. De PvdA heeft na gesprekken met de Hospice samen met GroenLinks, HoutenAnders!, Natuurlijk Houten en ITH schriftelijke vragen gesteld aan het college. We hebben vanzelfsprekend ook antwoord gekregen.

Daarom weten we dat het college het Hospice een gewaardeerde instelling vindt die van maatschappelijke waarde is voor de samenleving van Houten en dat de gemeente de zorgen van het Hospice snapt. Die zorgen hebben te maken het geluid- en lichthinder en overlast door verkeer van en naar de sportvoorziening en de horeca.

Toen in 2009 het Hospice werd gebouwd stonden er al een school en een kerk. In de periode tot nu zijn er nog meer maatschappelijke functies bijgekomen in de directe omgeving van het Hospice zoals de moskee en een verzamelgebouw waarin functies als een afscheidshuis, een zangstudio, een fysiotherapeut en een diagnostische kliniek gevestigd zijn.

Dat is samen een mooie evenwichtige combinatie van maatschappelijke functies geworden die goed bij elkaar passen en prima buren van elkaar zijn. Tot dusver heeft de gemeente dus goede afwegingen gemaakt om samenhang in dit gebiedje te brengen. Nu het laatste perceel aan de beurt is, moet je niet van die mooie lijn afstappen, maar die lijn doortrekken om deze evenwichtige combinatie te behouden. De PvdA heeft hiervoor een motie ingediend die werd ondersteund door álle fracties. Als er een plan komt voor dat stukje grond, dan moet dat passen bij de maatschappelijke functies die er al zijn. De wethouder zat nu ook helemaal op deze lijn en wil het nu op deze wijze gaan oppakken. We vonden het belangrijk dat voor de zomervakantie deze duidelijkheid door de wethouder uitgesproken werd aan alle betrokken partijen. Dat geeft rust.

We realiseren ons heel goed dat er voor de sportondernemer ook een oplossing moet komen en we weten dat hij daar zelf -als ondernemer- al heel voortvarend mee bezig is.  We hebben er vertrouwen in dat de wethouder met hem om tafel gaat om ook voor hem tot een werkbare oplossing te komen en de padel-liefhebbers snel hun mooie sport kunnen gaan beoefenen.