Goede jeugdhulp ligt ons na aan het hart! Je zult maar in een moeilijke situatie zitten en op zoek zijn naar passende, kwalitatief goede hulp voor je kind. Duidelijke regels zijn dan van groot belang. Dan weten alle betrokkenen waar ze aan toe zijn. De gemeente zet die regels in verordeningen. Op de raadsvergadering van 5 juni jl. stond een gewijzigde Jeugdverordening op de agenda. Het leek een ogenschijnlijk technische aanpassing van de bestaande verordening, waarmee nu ook beslissingen over jeugdhulp in toetsbare beschikkingen worden vastgelegd. Op zich een goede zaak. We stemden ook voor deze gewijzigde verordening. Twee punten wilden we wel graag anders zien.
Liever een integrale verordening
Onze fractie ziet deze gewijzigde verordening als een tijdelijke verordening. Want bij de voorbereiding werd al duidelijk, dat tal van vragen en wensen met deze tijdelijke verordening niet worden beantwoord. Maar, veel belangrijker, wij zijn er vooral voorstander van, dat jeugdhulp zo min mogelijk omkleed wordt met afzonderlijke voorzieningen en regelgeving. We willen juist naar een ontkokering van de verschillende specialismen binnen het sociaal domein. Dat draagt eraan bij, dat samenhangende hulp, gezinsbreed, adequaat geïndiceerd en gerealiseerd kan worden. Dat vraagt om een integrale benadering.
De wethouder gaf tijdens de voorbereidende besprekingen over het raadsvoorstel al aan ook graag te willen werken vanuit één integrale verordening voor het sociale domein. Zij wilde daarvoor aansluiten bij een integrale modelverordening van de VNG, maar die liet op zich wachten.
In de aanloop naar de raadsvergadering kwam deze modelverordening inmiddels wèl beschikbaar, maar verschillende gemeenten hadden dit desondanks ook al eerder opgepakt. Van die voorbeelden kunnen we in Houten dankbaar gebruik maken! Daarmee moet het toch mogelijk zijn om nu zelf ook snel vaart te maken met een eigen Houtense integrale verordening voor het sociaal domein? Wat ons betreft kan dat direct na de evaluaties en het daarop gebaseerde nieuwe beleidskader, dat door het college voorzien is in voor najaar 2019. Hoe eerder deze integrale verordening er is, des te sneller kan ook een volgende slag gemaakt worden in het samenhangend werken.
Gesteund door D66, SGP, HA! en ITH hebben we het college aangemoedigd snel met een dergelijke verordening te komen. Onze motie daarover werd aangenomen.
Kwaliteit voorop
Ten tweede waren we niet blij, dat het college in deze verordening min of meer terloops ook een wijziging in het tariefbeleid “meeneemt”. Het college verlaagt met een extra bepaling het maximaal te hanteren PGB-tarief voor ZZP-ers en kleine ondernemingen met 25 % ! De kwaliteit van zorg staat voorop en aanpassing in het tariefbeleid vraagt ons inziens een goed afgewogen debat. Deze verordening is niet de tijd en de plaats om daarover nu een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. We zijn er niet van overtuigd, dat de mogelijke effecten hiervan nu al goed in kaart zijn gebracht.
Een rondgang bij andere gemeenten leert dat gemeenten verschillende afwegingen maken. Er is dus geen standaard oplossing of richtlijn en dat onderstreept naar ons idee dat we daar zelf een goede en verstandige afweging in moeten maken.
De PvdA-fractie steunde daarom in de eerste plaats het voorstel van SGP, D66, HA! en ITH om deze wijziging uit de verordening te schrappen. Dit voorstel haalde helaas geen meerderheid. Omdat wij sowieso willen, dat er zorgvuldig onderzocht wordt of en hoe het tariefbeleid in Houten het beste toegepast kan worden hebben we een motie ingediend om onderzoek te doen naar de effecten van de tariefaanpassing voor de kwaliteit en keuzevrijheid. Dit voorstel is door de raad aangenomen en zal uitgevoerd worden.