Mobiliteit op het Eiland van Schalkwijk, een kwestie van in gesprek blijven
Op 10 oktober is in de raad de ‘Mobiliteitsvisie’ besproken en aangenomen. Deze visie beschrijft hoe we er in Houten voor gaan zorgen dat toekomstige recreatieve ontwikkelingen op het Eiland van Schalkwijk mogelijk worden. Ook worden de maatregelen genoemd die de huidige knelpunten in bereikbaarheid en verkeersveiligheid moeten oplossen, zodanig dat er ruimte blijft voor de natuur en rust voor inwoners van het Eiland.
De PvdA is blij met deze visie en de vele maatregelen die zijn opgenomen in de visie. Belangrijk is dat er met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen flink gediscussieerd is, over leenfietsen, over parkeerplaatsen, over een extra fietsbrug over het Amsterdams Rijnkanaal en nog veel meer. We zijn blij dat er consequent is vastgehouden aan het idee dat het gesprek de beste weg is voor draagvlak. Toen bleek dat niet iedereen de mogelijkheid had gebruikt om zijn zegje te doen, is de bespreking in de raad opgeschort, is alsnog met inwoners gesproken en is hun inbreng meegenomen.
Als alle maatregelen doorgaan kost dat ook een berg geld, zo’n 22 miljoen. We kunnen dat ook alleen betalen als de gemeente co-financiers vindt, bijvoorbeeld Rijkswaterstaat of de Provincie. We realiseren ons dat het eiland op een duurzame manier ontwikkeld moet worden en daar hangt een prijskaartje aan. Het is goed dat de gemeente vanaf 2018 daar een fonds voor gaat inrichten.
Alle maatregelen moeten nog uitgewerkt worden en dan komt de betaalbaarheid ook aan de orde. Het zou mooi zijn als het hele pakket door kan gaan. Het is volgens ons de beste optie om het gebied met al haar kansen, zoals Fort Honswijk, verder te ontwikkelen. Daarbij houden we ook goed in het vizier wat we in 2011 al hebben vastgesteld in het Structuurvisie over het Eiland van Schalkwijk, namelijk behoud van cultuur- en natuurwaarden. Maar dat hoeft voor de PvdA zeker niet te betekenen dat het gebied ‘op slot’ gaat. Er is nog zoveel meer mogelijk. En nu we het er toch over hebben: zou het niet mooi zijn als we niet alleen de toegang aan de noordkant van het eiland zouden vergemakkelijken met de brug over het Amsterdams Rijnkanaal, maar ook met een fietsverbinding aan de zuidkant van het eiland over de Lek? Een mogelijkheid om de Lek over te steken zou het allemaal nog toegankelijker maken. Uit eigen ervaring weet ik dat ten zuiden van Culemborg nog een prachtig gebied ligt waar het prima vertoeven is. Op die manier kunnen beide gebieden elkaar versterken.