Door Anneke Dubbink op 13 oktober 2016

Wonen en werken op de Schaft

Het bedrijventerrein De Schaft is één van de eerste bedrijventerreinen van Houten. De grootste blikvanger is natuurlijk het kantoor van KNP aan de Kromme Schaft. Toch zijn er bij lange na niet het aantal kantoren gekomen waar men indertijd op gehoopt had. Het gebied is nu beetje een gatenkaas geworden. Dat is jammer. Dus tijd voor nieuwe plannen om het gebied op de schop te nemen. Gisteren hebben we in de raad ingestemd om dat te gaan doen. Er zijn nu officieel meer mogelijkheden om bedrijfsactiviteiten op het terrein te vestigen anders dan kantoren. Daarbij kun je denken aan beautysalons, oefenruimtes voor muzikanten en dergelijke. Overigens, in de loop van de met name het afgelopen jaar, zijn er natuurlijk al flink wat ‘andersoortige’ activiteiten gevestigd. Het informatiebord spreekt boekdelen. Er moet wel scherp op gelet worden dat er geen ongewenste concurrentie ontstaat met de bestaande winkelgebieden in Houten.
Door de groei van Houten is De Schaft helemaal nu helemaal omgeven door woonwijken. Wij hebben er als PvdA op aangedrongen om juist daarom in te zetten om wonen op De Schaft mogelijk te maken. Het is volgens de PvdA een uitgelezen kans om aan de randen van De Schaft appartementen voor jongeren en starters te bouwen. We willen toch meer diversiteit aan woningtypen en het aanbod voor één- of tweepersoonshuishoudens vergroten? Laten we beginnen om aan te sluiten bij de appartementen aan de Albers Pistoriusweg en het Spoorwachterspad.
De PvdA wil ook graag een beetje vooruit denken: wat als in 2020 (en dat is het zó) KPN écht vertrekt uit hun kantoor. Hoe mooi zou het zijn als we dát gebouw eens zouden transformeren naar woningen en appartementen. Dat zou een mooie klapper zijn waarmee we heel veel starters op de woningmarkt blij zouden kunnen maken.

Waar ben je naar op zoek?