Door Privé: Will Mossink op 10 februari 2022

Werk voor iedereen!

Iedereen doet mee. Dat staat hoog in ons vaandel. Werk maken van werk, zoals het inzetten van garantiebanen en basisbanen, helpt echt om mensen mee te laten te doen in onze samenleving. Het college maakte de PvdA-fractie niet blij, toen -weggestopt in een hamerstuk op de agenda van bijna de laatste raadsvergadering- te lezen viel, dat het college in 2022 met basisbanen niet verder wil gaan dan het volgen van de landelijke ontwikkelingen.

Een basisbaan is bedoeld om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt toch aan betaald werk helpen. Zij gaan laagdrempelige en ondersteunende werkzaamheden doen, bijvoorbeeld in de zorg, in het onderwijs of op de markt. Hiervoor ontvangen zij het wettelijk minimumloon. Dat wordt deels door de gemeente en deels door de organisaties betaald.

De PvdA-fractie vroeg het college in 2018 al onderzoek te doen naar het realiseren van basisbanen in Houten. Het college zet het werk maken van basisbanen blijkbaar nu definitief  op een laag pitje!

Er is wel positief nieuws over de inzet van garantiebanen. Bij een garantiebaan gaan mensen met een arbeidsbeperking met loonkostensubsidie, jobcoaching en een no-risk-polis op een reguliere werkplek aan het werk. Al in het Sociaal Akkoord van 2013 maakten overheid, werkgevers- en werknemersorganisaties hierover afspraken. Ook bij een garantiebaan ontvangt men het wettelijk minimumloon, dat deels door de gemeente en deels door de organisaties wordt betaald.  Het college geeft aan dat zij in 2022 hoger willen inzetten op meer garantiebanen. En eerlijk is eerlijk: daar zijn we wel blij mee!

Privé: Will Mossink

Houten, sterk en sociaal Kijk eens om je heen! Ik ben trots op Houten! Jij toch ook? Ik ben tevreden over de totstandkoming van Houten-Noord en -Zuid, onze bedrijvigheid, ons theater en onze sportcomplexen. Ik ben trots op lokale initiatieven zoals de Krachtfabriek, op ons sociale vangnet en op onze aandacht voor sociale contacten, maar

Meer over Privé: Will Mossink