Door Anneke Dubbink op 23 januari 2017

Wees eerlijk!

In Houten hebben we een schreeuwend tekort aan betaalbare woningen. Jongeren, senioren, jonge gezinnen, iedere Houtenaar kent wel iemand die op zoek is naar een betaalbaar huis. Je zou zeggen dat we allemaal de handen in elkaar zouden moeten slaan om dit probleem snel en daadkrachtig aan te pakken. Het goede nieuws is: dat hebben we gedaan!
Er is door de gemeenteraad unaniem een Woonvisie vastgesteld om dit probleem aan te pakken, de woningbouwcorporatie Viveste barst van de ambities en de projectontwikkelaars staan weer in de rij om te gaan bouwen.
Bij al deze voortvarendheid zijn er vanzelfsprekend discussies waar en hoeveel woningen gebouwd moeten worden en hoe je de wijk inricht. Maar er duikt keer op keer een discussie op die me stoort. Een discussie over het percentage sociale versus vrije sector huurwoningen. Je zou zeggen dat je een zo groot mogelijk aantal betaalbare huurwoningen moet gaan bouwen waar dat mogelijk is, omdat daar de meeste behoefte aan is. Zo is het plan dat op de plek van het voormalige sportcomplex Den Oord seniorenwoningen worden gebouwd waarvan 50% een sociale huurwoning is met huurprijs onder de €635,- per maand. En prompt laait het percentage-discussie weer op. Het zouden niet 50% maar 30% sociale huurwoningen moeten zijn, volgens partijen als ITH. Ergerlijk is dat je dat blijkbaar zonder verdere argumenten mag verkondigen omdat dat percentage ‘de norm is in Houten’. Ja, inderdaad de norm is dat 30% van ál onze woningen in Houten een huurprijs van onder de € 635,- zou moeten hebben. We zitten in Houten echter ver ónder die ambitie en we moeten alle zeilen bijzetten om betaalbare woningen voor jongeren, senioren en jonge gezinnen aan te kunnen bieden.
Maar los daarvan. Wat is dat toch? Zijn mensen met een kleinere portemonnee soms ‘enge buren’. Is er in Houten reden voor dergelijk ongefundeerde en kwetsende angst voor deze huurders? Zijn de sociale huurwoningen van belabberde stedenbouwkundige kwaliteit? Is het normaal om mensen die in een sociale huurhuis wonen op zo’n manier weg te zetten? Dacht het niet!
Het vileine is door over percentages te praten, je verhult dat het over echte mensen gaat: jongeren, senioren en jonge gezinnen die op zoek zijn naar betaalbare huurhuis. En iedereen kent wel iemand die op zoek is. Heb dan de ballen om tegen die mensen te zeggen dat je ze niet in jouw buurt wil hebben. Niet fraai, maar in elk geval wel zo eerlijk.

Houten is een fijne plek om te wonen: woonwijken met veel groen, scholen, winkels, een theater en sportvoorzieningen, grote betrokkenheid en gemeenschapszin. Maar we staan voor grote uitdagingen. Al jaren worden er te weinig betaalbare (huur)woningen gebouwd in Houten. Jongeren, ouderen en starters vissen achter het net. Dat wil de PvdA veranderen. Daar zet ik