Door Arnold Biesheuvel op 20 juni 2021

Voor de liefhebbers ….

Wie vindt dat nu leuk, de gemeentefinanciën. Toch is het een essentieel onderdeel van het werk als raadslid. De jaarrekening is hét document waarop het college verantwoording aflegt over een heel jaar. Dat leidt tot een lijvig rapport, maar dat is niet erg, want het biedt de raad de mogelijkheid haar controlerende rol te vervullen.
We noemden een paar onderwerpen waar we niet tevreden over waren. Zo is het aandeel gerealiseerde betaalbare woningen over 2020 bedroevend laag. Daar moet verandering in komen, stelden we, ook al heeft de uitkomst van het referendum ons opnieuw op achterstand gezet. Ook vonden we de inspanning te mager die geleverd is om lokale woonzorginitiatieven zoals de Knarrenhof en Bezield Wonen te realiseren. We willen dat het college zich daar meer voor inspant.
De audit en rekencommissie, dat is een commissie van raadsleden, kijkt ook naar de jaarrekening en met één van hun conclusies zijn we het hartgrondig eens: het college stelt in het sociaal beleid de financiën bóven de zorg voor mensen. Wij hebben dat al veel vaker gezegd. We zijn dan ook blij dat de commissie dit nog eens expliciet benoemt.
We hadden al eerder vragen gesteld over de kwijtschelding van gemeentelijke lasten bij mensen met een schuldenproblematiek. We ontvingen wel wat cijfermateriaal, maar de vraag in hoeverre die kwijtschelding ook als instrument bij de schuldhulpverlening wordt gebruikt werd niet beantwoord. Het was gebleven bij de constatering dat de WIL (regionale sociale dienst) voor de schuldhulpverlening verantwoordelijk is en de BghU (regionale belastingdienst) voor de kwijtschelding. We hebben de vraag daarom nóg een keer gesteld of de kwijtschelding aan de orde is bij de schuldhulpverlening en of de BghU daar dan ruimhartig mee om gaat. Gelukkig kregen we nu wel een bevestiging. We gaan het als PvdA in elk geval nauwlettend volgen.
Tenslotte hadden we vragen over de Speksnijder-gelden, ook wel het project duurzame partnerrelaties genoemd, vernoemd naar een eerdere fractievoorzitter van de CU. Dit project was bij het aantreden van de CU tot dit college onderdeel van het subsidiepakket en wij vonden en vinden dit verspilling. Het stellen van de vraag is dan ook cynisch bedoeld. We vroegen of dit project, dat onderdeel is van het beleidsterrein jeugd en onderwijs, ook daadwerkelijk heeft geleid tot het redden van relaties en er dus, zo was de veronderstelling, minder kinderen in de jeugdzorg terecht zijn gekomen. Zoals verwacht kregen we het antwoord van de wethouder, dat deze effecten niet gemeten kunnen worden. Goh, waarom waren we niet verrast?

Dit jaar hielden we ook nog geld over. Het CDA diende een amendement in om een deel van het geld te bestemmen voor nieuwe investeringen, bijvoorbeeld stimuleringsmaatregelen voor starters op de woningmarkt. De PvdA is het daar natuurlijk van harte mee eens en we hebben het amendement gesteund. Helaas was er geen meerderheid voor. Uiteindelijk is besloten om het geld toe te voegen aan de algemene reserves. We hadden graag gezien dat niet alleen de spaarpot van de gemeente gespekt zou worden, maar dat we met het geld graag ook nieuw beleid zouden hebben ontwikkeld voor de inwoners van onze mooie gemeente. Er is genoeg te doen!

Arnold Biesheuvel

Ik ben Arnold, 73 jaar en sinds 1984 woon ik al in Houten. Ik woon in de wijk de Houten. Als actief lid van de PvdA ben ik vanaf het begin betrokken bij Houten. Van 1988 tot 1992 en van 2014 – 2018 ben ik lid van de gemeenteraad geweest. De PvdA heeft er in

Meer over Arnold Biesheuvel