Door Privé: Will Mossink op 25 oktober 2021

Valt de coalitie nu uit elkaar?

Dat was de dreiging die je dinsdagavond 12 oktober kon proeven na afloop van de behandeling van de Raadsinformatiebrief Windpark Goyerbrug. Het college wilde de fracties informeren over de recente uitspraak van de Raad van State over Windpark Goyerbrug en polsen over het vervolg. Het college zag in beginsel 4 opties: 1. Snel verder gaan. 2. Wachten tot na de verkiezingen. 3. Wachten op landelijke beleidsregels. 4. Aan de provincie overlaten.
In de ogen van het college was de hobbel van de Raad van State procedureel van aard en relatief snel op te lossen (optie 1), door de suggestie van de Raad van State zelf op te volgen en zelf normen vast te stellen. Daarmee zou het college het bod in RES1.0 inzake Windpark Goyerbrug gestand kunnen doen en zou de bouwer kans houden op SDE-subsidie. Mogelijk nadeel zou wel zijn, dat er in de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen normaal gesproken geen belangrijke besluiten meer worden genomen. Dat is dit natuurlijk wél. Een ambtenaar van de Provincie legde uit dat de route via de gemeente door de Provincie alleen toegestaan is, omdat de verwachting was, dat dit een sneller proces zou zijn. Mocht de plaatsing van de windmolens bij de Goyerbrug gaan vertragen, dan overweegt de provincie om de regie terug te pakken.
Er waren voor dit onderwerp veel personen die wilden inspreken. Verschillende van hen wezen op een mogelijk meer inhoudelijke strekking van de RvS-uitspraak. Zij pleitten voor staken van Windpark Goyerbrug. De coalitiepartijen GL en CU kozen voor de optie om snel verder te gaan (optie 1). De coalitiepartijen van CDA en VVD stonden daar lijnrecht tegenover en kozen voor het wachten op landelijke beleidsregels (optie 3). Weinig eensgezindheid in de coalitie dus. Je kunt ook stellen dat de verkiezingen al zijn begonnen.
Als PvdA hechten we er aan, net als D66, dat we er alles aan doen om als gemeente zélf de regie te houden en ons niet afhankelijk te maken van de provincie of het rijk. De andere oppositiepartijen sloten zich aan bij uitstel.
Al met al een boel procedureel geharrewar zonder duidelijke uitkomst, waarbij de oproep van de insprekers om toch nog eens inhoudelijk te kijken naar het plan, tussen wal en schip raakte. Tja, of we hier nu zoveel mee opgeschoten zijn….

Privé: Will Mossink

Houten, sterk en sociaal Kijk eens om je heen! Ik ben trots op Houten! Jij toch ook? Ik ben tevreden over de totstandkoming van Houten-Noord en -Zuid, onze bedrijvigheid, ons theater en onze sportcomplexen. Ik ben trots op lokale initiatieven zoals de Krachtfabriek, op ons sociale vangnet en op onze aandacht voor sociale contacten, maar

Meer over Privé: Will Mossink

Waar ben je naar op zoek?