Door op 9 april 2010

STEMVEE

In het Groentje trof ik een ouderwets lekker stukje scheldkanonnade van Sander van der Linden, vorige week, naar aanleiding van de collegeonderhandelingen. Ik miste alleen nog de Linkse Kerk, maar nomenclatoera  was ook eigenlijk al niet meer te overtreffen.

Ik voel een beetje met de heer Van der Linden mee: het is diezelfde soort emotie die ik had in 1977. De PvdA, na de Kamerverkiezing de grootste partij, slaagde er niet in met andere partijen een regering te vormen. Ik besloot toen meer te doen dan af en toe stemmen, en werd lid van een politieke partij. Jawel: de PvdA.

Van der Linden maakt volstrekt duidelijk dat hij tegen windturbines in Houten is. Alleen gebruikt hij daarbij zulke grote woorden en laat hij zich zo meeslepen door zijn eigen suggestieve vergelijkingen, dat je bijna zou vergeten waar het om gaat: Het is de ITH niet gelukt de andere grote partijen ervan te overtuigen dat de partij kan bijdragen aan een college dat Houten de komende collegeperiode wil leiden. Niet meer en niet minder.

De ITH is wel de grootste partij geworden, maar niet groot genoeg om alléén de gemeente te kunnen besturen. Dat de ITH niet de meerderheid kreeg, ligt toch echt aan de kiezers. De voor varkens weinig vleiende vergelijking met de gemiddelde kiezer is dan ook nogal raadselachtig, of bedoelt de heer Van der Linden dat alle inwoners die niet op de ITH stemden, allemaal achterlijk zijn? Je moet uitkijken met zulke vergelijkingen, hoor.

De tijd dat u de kiezer kunt zien als een onmondig stuk stemvee ligt toch echt al jaren achter ons, schrijft Van der Linden. Klopt, open deur: lang geleden mocht je, bijvoorbeeld, zelfs niet eens gaan stemmen als je geen belasting betaalde. Gelukkig mag tegen­woor­dig iedereen die 18 geworden is, stemmen en is iedereen daarbij helemaal vrij in de keuze voor iemand die hij of zij vertrouwt.

Misschien kan de heer Van der Linden nog eens aan die 81,88% van de kiezers die niet op de ITH stemden, uitleggen wat hij bedoelt. Of, vooruit, misschien alleen maar aan die 58,78% die kozen voor de mensen van de partijen die de komende jaren Houten besturen.