Samen naar school?

Door Anneke Dubbink op 20 januari 2018

Gemeenten hebben de laatste jaren er heel wat taken bij gekregen. Een ervan is de zorg voor het passend onderwijs, met als uitgangspunt dat kinderen met een ondersteuningsbehoefte in principe op reguliere scholen onderwijs krijgen en alleen naar het speciaal onderwijs gaan als het echt niet anders kan. Dat beleid is al in 2014 ingezet en de vraag dringt op wat er na vier jaar bereikt is in Houten?

Op initiatief van de PvdA Houten is samen met  VVD, GL, CDA, D66, CU en SGP op 17 januari 2018  een politiek café georganiseerd om hierover het gesprek met elkaar aan te gaan. Dat bleek te voorzien in de grote behoefte: meer dan 60 docenten, intern begeleiders, bestuurders, wethouder, beleidsmedewerkers en politici hebben zich laten informeren en gingen met elkaar in discussie. Eén ding is zeker: het zal niet de laatste keer zijn dat we hierover in gesprek zullen gaan.

Natuurlijk, zijn er positieve ontwikkelingen. Doordat scholen samenwerken in een samenwerkingsverband hoeven ouders niet meer langs vier of vijf verschillende loketten en wordt er deskundigheid die nodig is op de scholen, gebundeld. Maar in het samenwerkingsverband waar Houten deel van uit maakt, is de afgelopen jaren ook veel bij het oude is gebleven. Daar moet nu verandering in komen. En bij voorkeur in de versnelling. Op de avond werd door het onderwijsveld onderstreept dat steeds duidelijker wordt dat onderwijs en zorg niet los van elkaar kunnen opereren. Vaak blijkt er thuis van alles aan de hand en is de zorgvraag veel breder dan alleen het onderwijs. De aansluiting van onderwijs of jeugdhulp is niet altijd vanzelfsprekend en daardoor niet makkelijk. En als die afstemming niet op orde is, worden scholen, ouders en leerkrachten huiverig of zij het wel aan kunnen en is de leerling letterlijk het kind van de rekening.

Er is dus werk aan de winkel. De politieke partijen die de avond hebben georganiseerd zullen de uitkomsten van de avond bundelen. De avond wordt dus nog vervolgd!

Houten is een fijne plek om te wonen: woonwijken met veel groen, scholen, winkels, een theater en sportvoorzieningen, grote betrokkenheid en gemeenschapszin. Maar we staan voor grote uitdagingen. Al jaren worden er te weinig betaalbare (huur)woningen gebouwd in Houten. Jongeren, ouderen en starters vissen achter het net. Dat wil de PvdA veranderen. Daar zet ik