Ruimte voor jeugdzorg op maat

Door Jocko Rensen op 20 maart 2018

Er zijn jongeren die niemand tot last zijn, maar die wel dringend hulp nodig hebben.
Op ’t Weijtje krijgen zij die van Casper Spierenburg en Annemarie Hagen. Hun individuele begeleiding wérkt.

Schalkwijk, Lekdijk 56a. Een vrijstaand huis met schuur, idyllisch verscholen achter Lunet Aan de Snel. Alles strak in de verf, een flinke lap grond eromheen. Casper Spierenburg en zijn vrouw Annemarie Hagen wonen hier, op ’t Weijtje, met hun zoontje. Zij delen hun plek met zeven jongeren die verspreid over de week naar hen toe komen.

Onder de radar
‘Het zijn jongeren met een verhaal’, legt Casper uit. ‘Bij de meeste jongeren in de jeugdzorg is de problematiek heel zichtbaar, bijvoorbeeld doordat ze agressief gedrag vertonen. Wij werken met een totaal andere doelgroep: jongeren die zoveel druk voelen van andere jongeren, van school, vanuit het gezin of vanuit de sportvereniging dat ze zich terugtrekken. Ze zijn niemand tot last en daardoor blijven ze onder de radar.’ Maar op een gegeven moment raken ze verstrikt in een web van ellende en komen ze hun slaapkamer niet meer uit, waarschuwt Casper. ‘Je wilt niet weten hoe doodsbang onze jongeren in het begin vaak zijn om andere jongeren of zelfs hun familie onder ogen te komen.’

Klein beginnen
‘We laten ze hier weer ademen’, vult Annemarie aan. ‘Om hier voor het eerst te komen, is al een enorme stap voor ze. Wij zorgen dat ze het leuk hebben, de rest komt later. Vanochtend was er een jongen voor het eerst. Samen met hem hebben we een loopfietsje dat nodig opgeknapt moet worden, uit elkaar gehaald. We beginnen klein en gaan langzaam op zoek naar wat ze leuk vinden. Zo leren we elkaar kennen en ontstaat er vertrouwen.’