Oude Dorp tegen het licht

Door Anneke Dubbink op 8 juni 2019

Alle inwoners van Houten weten het Oude Dorp te vinden, op Koningsdag, op 4 en 5 mei, met de loop door Houten. We mogen blij zijn met zo’n mooie levendige kern. Toch is het goed dat het Oude Dorp opnieuw tegen het licht gehouden wordt om te bekijken wat er op lange termijn nodig is om het Oude Dorp levendig te houden. Dit is hét moment om een kwaliteitsslag te maken. Er is een positief gevoel en dat moeten we vasthouden, benutten en uitbouwen. We moeten een weloverwogen keuze maken hoe we het monumentale, historische karakter van het Oude Dorp kunnen combineren met bedrijvigheid. Wij willen immers dat het een aantrekkelijke plek blijft om te winkelen, werken, naar school te gaan en te wonen.
Daarover gaan we met elkaar gesprek, inwoners, belanghebbenden, ondernemers en maatschappelijke organisaties onder regie van de gemeente. De gemeente hoopt op een open gesprek. Dat is belangrijk. Uit gesprekken die de PvdA met inwoners en belanghebbenden heeft gehad, blijkt dat er al wel het een en ander gepasseerd en dat soms stellingen al zijn betrokken over wat er wel en niet zou moeten gebeuren, onder meer over het al dan niet uitbreiden van de buurtsuper. We hebben de wethouder gevraagd om aandacht te besteden aan het bouwen van een goede constructieve sfeer. Dat voornemen heeft de wethouder toegezegd. Er komt nog vóór de zomer een startbijeenkomst om met een brede groep belanghebbenden en belangstellenden in gesprek te gaan.
Wat het Oude Dorp zo aantrekkelijk maakt, is de sfeer. Oude panden, water, groen en fraaie terrassen op het plein spelen een belangrijke rol. Misschien helpt het als we het plein zelfs autovrij maken. Natuurlijk met oog voor het bevoorradings- en bewonersverkeer. We staan open voor alle opties. Waar we ook scherp naar moeten kijken is hoe we de verkeersdruk kunnen verminderen en de verkeersveiligheid op het plein en in de wijk kunnen verbeteren. Een aantal inwoners heeft hierover hun zorg uitgesproken en dat is terecht. De PvdA heeft een voorstel ingediend om het verminderen van verkeersdruk en vergroten van veiligheid nadrukkelijk mee te nemen bij de herijking van het Oude Dorp, dit voorstel is door alle fracties gesteund, behalve (vreemd genoemd) door ITH.
De herijking van het Oude Dorp staat nu in de startblokken, laten we aan de slag gaan!

Houten is een fijne plek om te wonen: woonwijken met veel groen, scholen, winkels, een theater en sportvoorzieningen, grote betrokkenheid en gemeenschapszin. Maar we staan voor grote uitdagingen. Al jaren worden er te weinig betaalbare (huur)woningen gebouwd in Houten. Jongeren, ouderen en starters vissen achter het net. Dat wil de PvdA veranderen. Daar zet ik