Ook in 2022 is aandacht voor de Dag van de Arbeid nodig

2 mei 2022

Op 1 mei vragen veel linkse partijen aandacht voor de Dag van de Arbeid, een belangrijke dag om stil te staan bij de strijd voor beter werk en werkomstandigheden. Alptekin Akdoganen Anneke Dubbink van de PvdA Houten zijn op 1 mei bij inwoners van het Haltnahuis op bezoek geweest. Natuurlijk om rozen uit te delen, maar ook te vragen wat 1 mei voor hen betekent. Uit de gesprekken blijkt hoe belangrijk het is ons te realiseren dat slechts één generatie geleden, de omstandigheden voor veel mensen bijzonder slecht waren: op je 14e van school om bij te dragen aan het gezinsinkomen, het grote verschil in levensstandaard tussen dagloners en ambtenaren, de vernedering die je je als dienstbode moest laten welgevallen. De verhalen staan nog allemaal vers in het geheugen. De strijd is ook vandaag nog niet gestreden, ook al zijn de werkomstandigheden natuurlijk niet meer te vergelijken met de ervaringen van de inwoners van het Haltnahuis.

Aandacht voor beter werk en werkomstandigheden blijftnodig. De ongelijkheid tussen werkgevers en werknemers, de scheefgroei tussen arm en rijk, wordt al jaren groter. De kosten voor levensonderhoud stijgen gigantisch, net als de energierekening. Ondertussen laat het kabinet de hoge inkomens en vermogens ongemoeid. Mensen met een kleine beurs zijn hiervan de dupe. De regering moet als het aan de PvdA ligt nu echt stappen gaan zetten om het minimumloon en het sociaal minimum te verhogen. Ook gemeentelijk beleid is noodzakelijk, de PvdA Houten zal zich de komende jaren blijven inzetten voor een ruimhartig armoedebeleid en een actieve aanpak om schulden te voorkomen of over te nemen. We kunnen als gemeente ook bijdragen aan meer en beter werk door mensen actief naar goed en fatsoenlijk werk begeleiden en speciale aandacht te hebben voor doelgroepen die lastiger aan goed werk komen, zoals jongeren, ouderen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tenslotte zullen we ons hard maken dat vertrouwen de norm is als mensen bijstand ontvangen. De bijstand is een recht; geen gunst die ‘verdiend’ moet worden. Bovendien levert een positieve aanpak, met actieve begeleiding en mogelijkheden voor (vrijwilligers)werk, veel meer op dan de harde lijn van straffen en boeten.

Genoeg werk aan de winkel en meer dan genoeg redenen om de Dag van de Arbeid om 1 mei in ere te houden.