Door Privé: Will Mossink op 23 april 2021

Lokale Inkomensregelingen, werk onder de motorkap

We willen dat iedereen mee kan doen in onze samenleving. Ook wanneer je een bescheiden inkomen hebt, willen we dat mensen volwaardig mee kunnen doen. De PvdA Houten zet zich hier al jaren voor in. Houten kent gelukkig veel lovenswaardige initiatieven, zowel particulier als vanuit de gemeente, die als doel hebben daar ook voor te zorgen. Bijvoorbeeld door het werk van Stichting Leergeld, het Jeugdfonds Sport en Cultuur en de Voedselbank. Dat gebeurt dan bijvoorbeeld met gerichte financiële steun, door de aanschaf van spullen of door deelname aan sport of cursussen mogelijk te maken.
Maar bij deze zogenoemde ‘lokale inkomensregelingen’ doet zich een probleem voor waar de PvdA Houten zich al jaren zorgen over maakt: door versnippering zijn deze initiatieven moeilijk te vinden, juist voor inwoners waarvoor ze bedoeld zijn! En als je een regeling niet kan vinden, kun je er ook geen gebruik van maken.
In 2019 zijn de regelingen op een rij gezet en toen werd die versnippering pijnlijk zichtbaar en toonde de noodzaak hier wat aan te doen! Wij hebben er toen bij het college op aangedrongen om hiervoor met de maatschappelijke partners om tafel te gaan zitten.

Sinds de evaluatie in 2019 zetten de betrokken partijen er samen met de gemeente hun schouders onder om hier verbetering in te brengen. Je moet dan denken aan acties als: elkaars aanbod leren kennen, zodat ook goed kan worden doorverwezen, werken aan overzichtelijk voorlichtingsmateriaal, het onderling gelijktrekken van regelingen. Inmiddels levert dit proces zichtbare verbeteringen op en levert vooral ook inzichten op hoe je -als je kijkt vanuit de bedoelingen van al deze regelingen- dingen simpeler kunt doen. De PvdA Houten verwacht, dat deze inspanningen er uiteindelijk toe leiden, dat het aanbod beter vindbaar wordt voor de mensen die het nodig hebben.
Onlangs kreeg de Raad hierover ook een rapport van de Rekenkamer met enkele steekhoudende aandachtspunten voor dat verbeterproces. Het college gaf aan deze aandachtspunten te kunnen onderschrijven. Toch was het blijkbaar voor het college niet zo simpel om het proces dan gewoon voort te zetten en de aandachtspunten van de Rekenkamer erbij te betrekken. Het college gaf aan dat de gemeente het te druk heeft en de wethouder wilde de uitwerking niet alleen uitstellen, maar ook overdragen aan een nieuw college na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. De VVD, het CDA en de CU vonden dat een goed idee. Alle andere fracties vonden dat helemaal géén goed idee.

De PvdA-fractie was eerder al in gesprek gegaan met Stichting Leergeld, een van de betrokken maatschappelijke partners. Net als de andere fracties concludeerden we als PvdA dat het lopende proces dóór moet gaan en tot een spoedige afronding kan en moet leiden. De PvdA heeft hiervoor een amendement, een voorstel, gemaakt dat gelukkig door een meerderheid in de raad gesteund werd. Dit voorstel gaat uit van en bouwt door op de lopende samenwerking en zorgt er voor dat afstemming en verbeteringen in het aanbod van inkomensregelingen in 2022 kan worden afgerond.
Met dit besluit kan de wethouder een serieus traject met de maatschappelijke partners niet meer opzij schuiven.

Privé: Will Mossink

Houten, sterk en sociaal Kijk eens om je heen! Ik ben trots op Houten! Jij toch ook? Ik ben tevreden over de totstandkoming van Houten-Noord en -Zuid, onze bedrijvigheid, ons theater en onze sportcomplexen. Ik ben trots op lokale initiatieven zoals de Krachtfabriek, op ons sociale vangnet en op onze aandacht voor sociale contacten, maar

Meer over Privé: Will Mossink