Door Privé: Will Mossink op 11 april 2021

Leefbaar loon als je voor de gemeente werkt!

Goed nieuws: de gemeente Houten wil bij nieuwe aanbestedingen een minimum van 14 euro als uurloon hanteren. Het wordt in elk geval een criterium bij de beoordeling van aanbestedingen en de gemeente overweegt aanbieders die een uurloon onder de 14 euro hanteren, uit te sluiten. Het aanpassen van inkoop- en aanbestedingsbeleid duurt waarschijnlijk minder dan een jaar. Daarnaast gaat de gemeente er ook voor zorgen, dat meer medewerkers in participatie- en garantiebanen voor de gemeente aan de slag gaan.
Aldus antwoordde het college op schriftelijke vragen van PvdA en GroenLinks, die graag zien dat er in Houten een hoger minimumloon komt. Iedereen die bij of via de gemeente werkt moet zeker zijn van een loon waar hij of zij van rond kan komen.

Bij de gemeente werken op dit moment twee medewerkers met een uurloon van minder dan 14 euro bruto Alhoewel de gemeente liever had gezien dat de uurlonen hoger zouden zijn, is men vooralsnog gebonden aan bepalingen en CAO schalen en is het college niet bevoegd dit aan te passen.
De gemeente is het er wel mee eens, dat iedereen die werkt bij of via de gemeente aan het werk is, zeker moet zijn van een loon waar hij of zij van rond kan komen. We zijn blij dat de gemeente onderschrijft dat werkende armen in Houten niet acceptabel zijn.

Nederland is een van de rijkste landen ter wereld. Toch blijft een grote groep werkenden financieel achter. Ons minimumloon is veel lager, dan de Europese norm van 60% van het mediane inkomen. Op steeds meer plekken in Nederland staan mensen op en willen, net als de PvdA, opkomen voor een eerlijke verdeling van de welvaart, te beginnen met een minimumloon van 14 euro per uur, een leefbaar loon.

Privé: Will Mossink

Houten, sterk en sociaal Kijk eens om je heen! Ik ben trots op Houten! Jij toch ook? Ik ben tevreden over de totstandkoming van Houten-Noord en -Zuid, onze bedrijvigheid, ons theater en onze sportcomplexen. Ik ben trots op lokale initiatieven zoals de Krachtfabriek, op ons sociale vangnet en op onze aandacht voor sociale contacten, maar

Meer over Privé: Will Mossink