Kati Piri: ‘Linkse samenwerking heeft de toekomst!’

22 februari 2022

Op maandagavond 21 februari bezochten zo’n 80 bezoekers de 11Arie Groeneveltlezing in theater Aan de Slinger in Houten. De lezing werd door niemand minder dan Kati Piri verzorgd. Kati is lid van de Tweede Kamer voor de PvdA en was daarvoor lid van het Europese Parlement voor de PvdA. Haar referent was Bas Eickhout, Europees Parlementslid voor GroenLinks en vice-voorzitter van de Europese Groenen. Thema van de avond was Europa en linkse samenwerking.

Het werd een levendige bijeenkomst waar Kati en Bas de bezoekers meenamen in de historie en waardevolle fundamenten van de Europese Unie en dat koppelden zij aan de actualiteit, zoals de oorlogsdreiging in Oekraïne. Dit onderstreepte in hun ogen de noodzaak van een sterk Europa én het belang van een krachtig links blok om van betekenis te kunnen zijn tegenover de liberale krachten in Europa. Met name als het gaat om de rechtsstaat, mensenrechten, een duurzame wereld en een sociaal rechtvaardig Europa.

Kati was bijzonder duidelijk over de linkse samenwerking in Nederland, of dat nu in de Tweede Kamer is, bij de provinciale staten of bij de gemeenteraad is. ‘Zoek de samenwerking op, ga het vooral dóen, de vorm vinden we gaandeweg.’ Zij onderkende dat er cultuurverschillen zijn die je ook niet moet onderschatten, maar stelde zij:’ Laat je er ook niet door gijzelen. Er staan te grote belangen op het spel waarvoor linkse samenwerking nodig.” Tenslotte gaf ze aan, dat uiteindelijk de leden van zowel PvdA als GroenLinks bepalen wat en hoe die toekomst er uit gaat zien.

De lezing van Kati lezen? Klik hier!

De hele lezing is hieronder terug te kijken:

Waar ben je naar op zoek?