ITH, SGP en VVD duiken weg bij besluit windmolens Goyerbrug

Door Anneke Dubbink op 28 september 2022

Windpark Goyerbrug gaat definitief door. Vorige week stemde de Houtense gemeenteraad in meerderheid in met de vergunningsaanvraag. Coalitiepartijen ITH, SGP en VVD stemden tegen het voorstel van hun eigen college. Gênant en onverantwoordelijk want deze partijen pleitten voor een gering voordeel voor een enkeling waarvoor andere inwoners van Houten de rekening gepresenteerd krijgen. Dat is een sigaar uit eigen doos.

In 2019 is het besluit genomen om windmolens aan de Goyerbrug te plaatsen. Dat was een lastig  besluit waar de PvdA destijds ook verdeeld over was. Maar het besluit is genomen en dan is dát de bestuurlijke en politieke werkelijkheid die je aan je achterban en de inwoners duidelijk moet maken. In 2020 heeft de Raad van State de gemeente Houten een procedurele tik op de vingers gegeven waardoor er een aangepaste vergunningsaanvraag moest komen, inclusief nieuwe geluidsnormen.

Het college heeft vervolgens een bureau ingeschakeld om advies over de geluidsnormen in te winnen. Dat is verstandig en logisch omdat het college en de raad haar besluit moet kunnen bouwen op gedegen onderzoek en expertise. Maar wat schetst onze verbazing: het college had zelf bedacht om -naar eigen zeggen- politieke redenen  af te wijken van het advies. Een totaal niet onderbouwd voorstel van het college. De ‘winst’ is dat precies één omwonende minder geluidshinder ondervindt. Maar de keerzijde is dat de norm die het college voorstelde tot 6% minder productie leidt. Dat is net zoveel als de hoeveelheid stroom voor 1.600 Houtenaren of de opbrengst van één windmolen in Windpark Goyerbrug. Paul van Ruitenbeek, wethouder namens Natuurlijk Houten in dit college en portefeuillehouder van dit dossier, distantieerde zich opvallend genoeg van het omstreden collegevoorstel. Nog voor dit college goed en wel van start is gegaan, is er al mot.

We hebben, samen met de gehele oppositie en coalitiepartij Natuurlijk Houten, een amendement ingediend om de geluidsnorm te hanteren zoals geadviseerd door de experts.Het voorstel van het college is des te onbegrijpelijk omdat de Raad van State al had aangegeven dat alleen een politieke wens, onvoldoende is. Je bent als gemeente verplicht alle belangen, ook die van de initiatiefnemer, te wegen in je normstelling. Dan kun je op je klompen aanvoelen dat er een forse schadevergoeding volgt van de initiatiefnemer als je je daar niet aan houdt. De miljoenen die dit de gemeente gaat kosten, gaan ten koste van voorzieningen voor de inwoners van de gemeente. En bovendien moet er op stel en sprong nog ergens een extra windmolen of zonneparken  geplaatst worden, op een plek ergens op het grondgebied van Houten en daar wonen óók mensen. We verplaatsen het probleem en blijkbaar vinden ITH, SGP en VVD de mogelijke hinder voor díe groep inwoners van Houten dan minder belangrijk. Het lijkt ons een kortzichtige manier van besturen, nog even los van het feit dat de gemeente Houten hoe dan ook haar energiedoelen moet halen.

En we snappen dat het voor partijen die tegen windenergie zijn een bittere pil is om nu windmolens in Houten mogelijk te maken. Maar bestuurlijke verantwoordelijkheid nemen hoort er bij. In dit zin verdient nieuwkomer Natuurlijk Houten en óók coalitiepartij, lof omdat zij wel blijk geven van de noodzaak een verantwoordelijk besluit te nemen. We moetenhelaas constateren dat ITH, VVD en SGP met allerlei ideeën kwamen die niet kúnnen en niet mógen om op die manier te proberen er onder uit te komen en weg te duiken voor hun verantwoordelijkheid.

Hoe dan ook, de procedure van vergunningverlening vervolgt nu zijn weg, er kunnen nog zienswijzen worden ingediend en dan ziet het er naar uit dat op 10 december a.s. de vergunning nogmaals bevestigd wordt door de raad. Tegen beter weten in, hoop ik dat de drie coalitiepartijen bij die vergadering er dan niet nóg een keer een circus van maken.

Houten is een fijne plek om te wonen: woonwijken met veel groen, scholen, winkels, een theater en sportvoorzieningen, grote betrokkenheid en gemeenschapszin. Maar we staan voor grote uitdagingen. Al jaren worden er te weinig betaalbare (huur)woningen gebouwd in Houten. Jongeren, ouderen en starters vissen achter het net. Dat wil de PvdA veranderen. Daar zet ik