Door op 1 december 2001

INVLOED

Tijdens het jongerendebat van afgelopen donderdagavond viel me een belangrijk punt op: veel jongeren menen dat de gemeente dan wel de politiek er de schuld van is dat dingen in Houten niet of in hun ogen veel te laat gebeuren. (Een duidelijk voorbeeld is de discotheek waar iedereen al jaren naar uitkijkt en waarvan je je trouwens zo lang­zamer­hand gaat afvragen of die nog wel zin heeft; er zullen weer enkele generaties discojeugd opgegroeid zijn die hun heil buiten Houten gevonden hebben voordat de disco beschikbaar is en die geen uitgaansleven in Houten meer nodig hebben.) Dat je nog geen disco of een café of een bioscoop hebt als je de plek ervoor hebt en alle vergun­ningen geregeld, omdat er nog een ondernemer gevonden moet worden die zo’n ding wil exploiteren, lijkt niemand te beseffen.

Toen er ook nog vragen kwamen over de werking van de politiek, zoals hoe je in een raadscommissie komt of in de raad, drong zich aan mij de vraag op, of er niet eens op grote schaal uitgelegd moet worden hoe de zaken in elkaar steken. Eerder was me ook al eens opgevallen dat jongeren van De Heemlanden bij een bezoek aan het gemeente­huis niet helemaal scherp hadden wat een raadslid kon doen.

Zonder nu meteen het onderwijs op het gebied van staatsinrichting of maatschap­pij­leer in twijfel te trekken, denk ik dat er wel eens wat meer nadruk op het func­tioneren van de overheid (en vooral de lokale) gelegd zou mogen worden. Wat kan en wat kan niet? Hoeveel invloed heb je als gemiddelde kiezer? Wat scheelt het als je gaat stemmen? Wat scheelt het als je lid wordt van een politieke partij? Wie luis­tert naar je als je wat te melden hebt en waarom reikt je stem verder als je die kunt laten horen in een politieke partij, zonder dat het meteen vriendjes­politiek heet? Dat soort dingen.

Het zal op school wel aan bod komen, maar het moet de jeugd ook wel interes­séren. Ik denk dat die slag nog gemaakt moet worden. Wat wij onder elkaar altijd roepen, dat politiek leuk is, dát moeten we in de komende maanden aan de buiten­wereld weten over te brengen. Aan alle kiezers en de nieuwe in het bijzonder. En vooral, natuurlijk, dat het bij de PvdA in Houten zo leuk is. Daar doen Kamerleden die opstappen omdat hun een woordvoerderschap ontnomen wordt, niets van af. Alleen: leg dat maar weer eens uit.

[december 2001]