‘Houtense politiek piekert niet over sloop cultuurhuis Schoneveld’

Door Anneke Dubbink op 14 februari 2018

Dat is de kop in het AD artikel over de bespreking over Schoneveld in Houten op 13 februari. De spijker op de kop over de discussie die gevoerd is. En met deze uitkomst zijn we als PvdA heel blij.  Want hoeveel pech kun je hebben als gemeente wanneer het bestaan van een prachtige voorziening bedreigd wordt een constructiefout en een failliete bouwer. Dat is wat Schoneveld is overkomen. Dikke pech.

Maar ook, wat een geluk heb je als gemeente wanneer je acht jaar geleden een gebouw neerzet met een bedoeling. En dat die bedoeling, een centrum van ontmoeting voor Houten Zuid, de verwachtingen vér overtreft.  Het wijkcentrum en cultuurhuis is een laagdrempelig, druk bezocht en is een dynamisch punt in de wijk. Door de gezamenlijke huisvesting van voorzieningen zoals de bibliotheek, de muziekschool, welzijnsorganisaties, peuterspeelzalen en dagopvangvoorziening voor gehandicapten is er een samenwerking en synergie ontstaan tussen de verschillende gebruikers, bezoekers en functies die je niet op de tekentafel kunt plannen, maar door de samenleving tot stand wordt gebracht. Dat wil je niet verloren laten gaan!

Laten we vooral niet de indruk wekken dat het huidige college onverschillig zou staan over wel of niet verloren laten gaan van Schoneveld. Maar wij vonden als PvdA dat je een stuk duidelijker kunt zijn wat je voorkeur en ambitie is. We vinden dat je níet uit moet gaan van twee ‘gelijkwaardige’ mogelijkheden, te weten renoveren of slopen,  maar dat je éérst en vooral moet inzetten op renoveren. Dat is de koers waar we op in moeten zetten en daar ging de motie over die we hebben ingediend. We stonden daarin niet alleen, CDA, HA!, D66  en de VVD hebben de motie samen met ons ingediend. Het verheugende nieuws is dat álle partijen zich hebben uitgesproken voor het behoud van Schoneveld. Dat is in onze ogen een feestje waard!

Het feestje werd een beetje bedorven omdat we in de raad niet op één lijn kwamen als het gaat hoe om te gaan met de financiën en de nu geschatte investering van 1,2 tot 1,5 miljoen euro.  Dat is serieus veel publiek geld. Van de PvdA mag je verwachten dat we zorgvuldig met publiek geld om gaan. We hebben dan ook ingestemd om nog een second opinion te laten uitvoeren of de cijfers voor het renoveren echt kloppen. Een aantal partijen wilden blijkbaar die risico’s wel nemen en geven wat ons betreft dan een blanco check uit. Dat mag je wat ons betreft doen met je eigen geld, maar niet met geld van de gemeenschap.

En áls je een second opinion vraagt moet je ook bereid zijn om naar de consequenties te luisteren. In elk geval zorgen dat je een achtervang-scenario hebt als zich onvoorziene zaken voordoen. Je moet in dit stadium niet willen uitsluiten dat we Schoneveld misschien moeten gaan verbouwen of herbouwen en dan praat je weer over hele andere investeringen. Door de motie lijkt het in elk geval uitgesloten dat cultuurhuis Schoneveld in Houten-Zuid wordt gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw van zo’n 60 woningen. Alle politieke partijen in de Houtense gemeenteraad zien het liefst gebeuren dat het kapotte dak zo snel mogelijk wordt gerepareerd en het cultuurhuis gewoon in bedrijf blijft als ‘huiskamer’ van de wijk. Laten we dat voor ogen houden en met vertrouwen de definitieve plannen voor de renovatie van Schoneveld tegemoet zien.

Waar ben je naar op zoek?