Hoe dik is de plaat van Van Ark?

Door Anneke Dubbink op 28 april 2018

Het kabinet lijkt te grossieren in het nemen van onpopulaire besluiten die niemand wil en er toch lijken te komen. Zo wil de regering de dividendbelasting afschaffen die de schatkist jaarlijks 1,4 miljard euro gaat kosten en geen banen gaat opleveren. Ook heeft de regering het onbegrijpelijke plan opgevat om arbeidsgehandicapten onder het minimumloon te gaan betalen en te laten werken met behoud van een bijstandsuitkering. Had ook niemand om gevraagd en staat in geen enkel verkiezingsprogramma. Alles en iedereen die een inclusieve en rechtvaardige samenleving voor ogen heeft, vindt dit kabinetsplan waardeloos. Het is toch ook niet te verkopen als je 1,4 miljard weggeeft aan buitenlandse bedrijven en je tegelijk met droge ogen beweert dat je over de rug van kwetsbare mensen 500 miljoen wil besparen! Belangenorganisaties als Cedris, Divosa, de VNG en werkgevers hebben zich al maanden geleden kritisch over uitgesproken. De maatschappelijke druk neemt steeds verder toe: Deze week is een petitie van 80.000 handtekeningen aangeboden door de actiegroep ‘wijstaanop’, onder aanvoering van de bevlogen Noortje van Lith.
De PvdA heeft in januari van dit jaar een motie ingediend om namens de raad een brief naar Van Ark te sturen om ook vanuit Houten te laten weten dat we ons ernstige zorgen maken. Want áls de wetswijziging er door komt, dan moeten wij als gemeente de wet uitvoeren. Het gaat er dus om nú zo veel mogelijk invloed uit te oefenen. De motie werd gelukkig breed gesteund en deze week is een brief naar staatssecretaris Tamara van Ark gestuurd. En daar staat geen woord Spaans in: alle argumenten waarom de regering hun plan NIET moet doorzetten, staan keurig op een rij.
We zijn blij met deze stellingname van de gemeente Houten. En we zullen daar nog even mee door moeten gaan, want de staatssecretaris geeft vooralsnog geen krimp. Je vraagt je af wat er in hemelsnaam voor nodig is om de bewuste plaat voor het hoofd van de staatssecretaris te laten barsten. Misschien moeten we voor Noortje een traineeship bij Unilever regelen. Als het uit die hoek komt, schijnt de VVD wel te kunnen luisteren.

Klik hier voor de brief namens de gemeenteraad aan de staatssecretaris.