Het Lokaal. Mooi burgerinitiatief!

Door Privé: Will Mossink op 12 oktober 2019

Maandag 7 oktober was de PvdA-fractie twee man sterk samen met een aantal andere raadsleden op bezoek bij Het Lokaal. Het Lokaal noemt zich een Houtense huiskamer, voor en door bewoners uit de buurt. Het Lokaal is gevestigd op Putterhaag 2 en is dus met name bereikbaar voor mensen uit de Hagen, de Weiden, het Centrum en de Velden.

In de week ervoor opende deze splinternieuwe ontmoetingsruimte voor het eerst haar deuren voor het publiek. Een actieve groep vrijwilligers stak er veel tijd in om dit initiatief te realiseren en keek daar tijdens ons bezoek ook met tevredenheid op terug. Onzerzijds konden wij het zeer waarderen, dat zij hun schouders eronder zetten om van een idee te komen tot een mooie accommodatie, middenin een woonwijk.

Het Lokaal maakt deel uit van het nieuwbouwcomplex, dat in de plaats kwam van de voormalige Mozaïek school (misschien beter bekend als de tijdelijke huisvesting van de Krachtfabriek).
Bij de plannen voor dit nieuwe wooncomplex bleek er behoefte te zijn aan een maatschappelijke wijkvoorziening. De Houtense projectontwikkelaar stelde daarvoor ruimte beschikbaar. Enkele enthousiaste vrijwilligers werkten dit idee vervolgens uit tot wat het nu is: een mooie, vrijstaande, laagdrempelige ontmoetingsruimte met -wat het bijzonder maakt- op de eerste verdieping twee éénpersoons woonstudio’s, bedoeld voor “short stay”. Voor mensen uit Houten die tijdelijk woonruimte nodig hebben, bijvoorbeeld wegens relatieproblematiek of andere urgente aanleiding. Beide studio’s zijn inmiddels ook al verhuurd.
In Het Lokaal moet het gaan bruisen van de buurtinitiatieven. Iedereen kan daarvoor voorstellen inbrengen en zelf initiatieven ontwikkelen. Er worden al boeken en (elektrische) auto’s gedeeld, spellen vinden er een goed tweede thuis en men wil via Het Lokaal duurzaamheidsinitiatieven in de wijk met elkaar gaan verbinden. in het gebouw zelf speelt duurzaamheid ook een hele belangrijke rol. Die zie je onder meer terug in het moderne verwarmingssysteem dat is geplaatst.
Er zijn al verschillende handwerkinitiatieven gaande en ook is er een vegetarische eetgroep.

Kortom, een fraai, kleinschalig bewonersinitiatief, dat we ook graag in andere wijken zouden willen toejuichen.

Arnold Biesheuvel en Will Mossink

Privé: Will Mossink

Houten, sterk en sociaal Kijk eens om je heen! Ik ben trots op Houten! Jij toch ook? Ik ben tevreden over de totstandkoming van Houten-Noord en -Zuid, onze bedrijvigheid, ons theater en onze sportcomplexen. Ik ben trots op lokale initiatieven zoals de Krachtfabriek, op ons sociale vangnet en op onze aandacht voor sociale contacten, maar

Meer over Privé: Will Mossink