Het coalitieakkoord voor 2018-2022: meer groen dan links

Door Anneke Dubbink op 13 juni 2018

Op 12 juni 2018 is het coalitieakkoord van CDA, GroenLinks, VVD en CU gepresenteerd met de titel ‘Duurzaam, ondernemend en dichtbij’. De PvdA is na 12 jaar weliswaar oppositiepartij, maar wél medebestuurder en medeverantwoordelijk. We hebben het hoofdlijnenakkoord dan ook gelezen met de insteek ‘waar kunnen we ondersteunen’. Als PvdA zijn Werk, Wonen, Welzijn en Zorg de belangrijkste thema’s waarop we de coalitie de komende vier jaar kritisch zullen beoordelen.

De voornemens over voortbouwen op wat goed gaat, omzien naar elkaar zorgen, zorgen dat iedereen naar vermogen meedoet, zorgen dat het voor volgende generatie óók goed toeven is in Houten, spreken ons als PvdA daarom aan. De bestuursstijl die uitgaat van vertrouwen, contact en bereikbaarheid zien we als een voortzetting van de weg die Houten al jaren geleden ingeslagen is. Ook de samenlevingsagenda is een uitstekend idee waar we als PvdA graag een bijdrage aan willen leveren.

Houten is van iedereen. Het is een noodzakelijke ambitie om tweedeling in Houten te voorkomen. De gemeente kan niet voor geluk zorgen, maar wel voorwaarden scheppen die het makkelijk maken mee te doen. Dat is de drijfveer voor de PvdA. Houten is een rijke en prachtige gemeente, maar ook hier is de verdeeldheid nooit ver weg. Meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Ga maar eens praten jongeren die een zelfstandig bestaan willen opbouwen en geen betaalbare woning in Houten kunnen vinden. Er wonen inderdaad veel hoog opgeleide mensen met een prima inkomen in Houten. Maar ook té veel gezinnen die hopen aan het eind van de maand nog genoeg geld te hebben om boodschappen te doen. Voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben, heeft de gemeente verantwoordelijkheid om te zorgen dat iedereen mee kan blijven doen.

Natuurlijk onderschrijven we de doelstellingen in het hoofdlijnenakkoord over duurzaamheid. Dat is dat is een urgent en dringend thema waar we mee aan de slag moeten. Wat ons opvalt dat dat er niets gezegd wordt hoe je energietransitie betaalbaar maakt voor iedereen.
Hoe belangrijk duurzaamheid ook is, je moet het wel in de balans houden met aandacht voor wonen, sociale cohesie, welzijn en werk. En dat is helaas niet het geval. Duurzaamheid en vergroenen wordt ruim 30 keer genoemd in één van de ambities. Zo staat er zelfs een hele alinea over weidevogels en ‘gruttowoningen’, maar is er geen woord, laat staan een doelstelling of ambitie te vinden op het gebied van dementi. Toch een belangrijk relevant sociaal thema in Houten. Wat dat betreft is dit akkoord meer groen dan links. Dichtbij vogels, minder dichtbij mensen, zo lijkt het.
De grootste graat in de keel vinden we de teksten over bouwen en wonen. Hoe is het mogelijk dat een urgent en belangrijk (verkiezings-) thema als het gebrek aan betaalbare woningen er zo bekaaid afkomt in dit akkoord!

Men beschrijft de temperatuur van het water (hoe erg het is, maar dat wisten we al), maar niet hoe je er in springt. Deze coalitie staat aan de kant staat te kijken en vertelt dat men gaat onderzoeken, toetsen, bespreken en dat er een visie komt. Maar zelfs wannéér die visie er komt, is vaag. Wij willen óók in een hoofdlijnenakkoord weten wat de ambitie is. Zolang er nog 2600 reacties zijn op 300 nieuw te bouwen woningen of 800 aanmeldingen op 14 huurwoningen, moet de ambitie in onze ogen echt een stuk scherper. Sterker nog: hier behoor je als coalitie een ambitie op te formuleren!

Als het om sociale woningbouw staat er welgeteld één regel (12 woorden) waarin wordt benoemd dat er een fors aantal sociale woningen moeten bij komen. Beetje vaag, maar toch mooi. De rest van de alinea wordt in beslag genomen door de beschrijving van een compensatieregeling die er in voorziet dat er géén sociale woningen gebouwd hoeven te worden ‘als dat lastig’ wordt. We willen als PvdA graag overtuigd worden waarom een dergelijke maatregel er voor gaat zorgen dat er méér en sneller sociale woningen bijkomen in Houten, want dat was het doel. Lastige kwesties zijn er om op te lossen, niet om weg te poetsen.
De woningcorporatie hoort elke dag waar en hoe erg het knelt met het gebrek aan betaalbare woningen voor jongeren en ouderen. Wij hoopten op coalitieakkoord waar léf in doorklinkt over het toevoegen van substantiële aantallen sociale huurwoningen. Dat lef ontbreekt nu.

Het CDA was in haar verkiezingsprogramma een stuk helderder over haar ambities en hoe daar te komen: 2500 woningen (bovenop de 1800 die we al in de Woonvisie overeengekomen zijn) en hoogbouw en bouwen buiten de rondweg bespreekbaar maken. We vinden het buitengewoon jammer dat van die duidelijkheid van het CDA niets terug te vinden is in dit coalitieakkoord. Ook de VVD schreef dat zij de mogelijkheden voor hoogbouw wil verkennen. GL en CU hebben hierover geen ambities geformuleerd, behalve dat Houten vooral haar dorpse karakter moet houden. Wij kunnen niet anders concluderen dat de coalitiepartners hier niet uit zijn gekomen en de hete aardappel vooruitschuiven. Maar inwoners in Houten willen weten waar deze coalitie op inzet, hoe we zorgen dat het ook de komende generaties goed toeven is. Alle keuzes hebben ruimtelijke consequenties, hoe veel, vaak en intensief je er met bewoners over gaat praten. We hebben de coalitie en de het nieuwe college dan ook nadrukkelijk opgeroepen om keuzes te maken op het gebied van bouwen en wonen. Zodat iedereen zeker kan zijn van een betaalbare woning, nu en straks.