Door Anneke Dubbink op 12 maart 2020

Gemeente Houten neemt 10 kinderen op uit Griekse opvangkampen

Op 10 maart heeft de PvdA Houten, Groen Links en CU de oproep gedaan om kinderen die vastzitten in opvangkampen in Griekenland, op te nemen in Houten. We weten van voorgaande jaren dat de gemeente Houten vluchtelingen op een goede manier kan opvangen. Samen met de vele vrijwilligers en gastgezinnen is er in de Houtense gemeenschap steeds een grote bereidheid om zich in te zetten voor vluchtelingen.
We zijn enorm blij dat het college meteen positief reageerde op de oproep. In eerste instantie gaat het om 10 kinderen, maar mocht blijken dat er meer gastgezinnen bereid zijn om kinderen op te nemen, dan kunnen dat er ook meer worden. Nu hangt het er nog af of de Nederlandse regering óók mee gaat werken.
Begin maart hebben de Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk Nederland en Defence for Children een oproep gedaan aan Nederlandse gemeenten om deel te nemen aan de ‘Coalition of the Willing’. Doel is om 500 kinderen die vastzitten in Griekse opvangkampen, in Nederland een veilige plek te bieden en op deze wijze een bijdrage te leveren aan het verlichten van de humanitaire crisis op de Griekse eilanden. De hoop is dat wanneer voldoende gemeenten hun bereidheid tonen, het kabinet ook zal instemmen.
In de afgelopen week hebben colleges en gemeenteraden zich uitgesproken om kinderen op te vangen, als het kabinet hiertoe besluit: na Leiden volgden Zwolle, Groningen, Tilburg, Amsterdam, Den Haag, en Utrecht. Het gaat per gemeente om aantallen van 10 – 25 kinderen. Heel blij dat Houten zich nu ook aansluit bij deze gemeenten. Nu de regering nog!

Houten is een fijne plek om te wonen: woonwijken met veel groen, scholen, winkels, een theater en sportvoorzieningen, grote betrokkenheid en gemeenschapszin. Maar we staan voor grote uitdagingen. Al jaren worden er te weinig betaalbare (huur)woningen gebouwd in Houten. Jongeren, ouderen en starters vissen achter het net. Dat wil de PvdA veranderen. Daar zet ik