Erkenning voor de Houtense Werktafel

19 juni 2022

De weg naar een baan vinden is voor sommige mensen lastiger dan voor een ander. Bijvoorbeeld omdat je al geen werkervaring hebt, maar zonder baan je ook geen werkervaring kunt opdoen. Of omdat een handicap het lastiger maakt om een passende baan te vinden. In het gemeentehuis werkt een groep werkcoaches die mensen helpt bij het vinden van werk of vrijwilligerswerk. De werkcoaches van deze ‘Houtense Werktafel’ kennen Houten en de Houtense werkgevers en kunnen zo de inwoners goed helpen. Een inwoner die vastloopt kan met verschillende professionals in gesprek gaan om samen te kijken wat nodig is. Hiervoor werken de werkcoaches samen met het Sociaal Team, vanHouten&Co en de WIL. De PvdA is een groot voorstander van deze manier van werken: de menselijke maat, dicht bij de mensen, kennis van de lokale situatie, één loket en zoeken naar concrete oplossingen. De Houtense werktafel heeft naar ons idee haar meerwaarde voor de inwoners die het nodig hebben al lang bewezen. Het uitvoeringsplan voor 2022 was voor de PvdA aanleiding om aan de raad voor te leggen dat we er voor moeten zorgen dat de Houtense Werktafel structureel onderdeel wordt van de dienstverlening aan de inwoners van Houten. Want tot dusver was er alleen tijdelijk geld beschikbaar. Dat past niet bij de visie die we als Houten vastgesteld hebben. Je moet boter bij de vis leveren. Bovendien, het werk van de werkcoaches wordt de komende jaren alleen maar belangrijker als je kijkt naar het oplopend aantal jongeren in de bijstand, de ambitie om beschutte werkplekken creëren nu je niet meer naar de Sociale Werkplaats kan en we als gemeente een opdracht hebben voor snelle inburgering van statushouders.

Het is echt een opsteker dat alle partijen in de raad het daar over eens waren en we er vanuit kunnen gaan dat inwoners van Houten definitief kunnen rekenen op deze dienstverlening.

Waar ben je naar op zoek?