Door Arnold Biesheuvel op 12 februari 2021

Eens maar nooit meer.

De PvdA in Houten vindt het onverteerbaar: toekomstige huurders van een woning in de vrije sector in nieuwbouwproject ‘De Kiem van Houten’ moeten deze woning na twee jaar weer verlaten om plaats te maken voor nieuwe huurders of kopers.
‘De Kiem van Houten’ is een groot nieuwbouwproject in Houten. Naast koopwoningen worden er ook huurwoningen gebouwd, zowel in de sociale als in de vrije sector. Voor 18 vrije sector huizen hebben zich vele potentiële huurders gemeld. Tijdens de toewijzing veranderde de eigenaar de spelregels: niet voor onbepaalde duur, maar voor maximaal twee jaar. Daarna is het weer verhuizen geblazen, worden de woningen opnieuw tijdelijk verhuurd en na zeven jaar worden de woningen verkocht.
De PvdA heeft zich hierover druk gemaakt. De PvdA vindt dat het aanbod op onze woningmarkt divers moet zijn, zodat er voor iedere woonwens woningen beschikbaar zijn. Grondgebonden huurwoningen zowel sociaal als vrije sector, zoals in De Kiem, zijn daarbij noodzakelijk. Het aanbod neemt af door de verkoop van grondgeboden sociale huurwoningen door woningcorporatie Viveste en in de vrije sector is er nu al nauwelijks aanbod. Niet iedereen is in staat een hypotheek te krijgen en een woning te kopen. De praktijk van de eigenaar van de 18 woningen in De Kiem is daarom om meerdere reden kwalijk. Niet alleen worden tijdens het spel de spelregels veranderd, maar zo leveren deze woningen ook geen bijdrage in het vergroten van het aantal huurwoningen.
Vanwege deze praktijk heeft de PvdA fractie vragen gesteld aan het college. Hierbij vraagt de PvdA of dit zomaar kan, of het college met deze praktijk bekend is en of dit vaker voorkomt. Daarnaast hebben we het college gevraagd of ze de zorgen delen en of en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Dit is zeer relevant omdat er straks in het kader van de Ruimtelijke Koers weer afspraken met ontwikkelaars gemaakt moeten worden.
Inmiddels heeft het college geantwoord op deze vragen. Het is ons duidelijk dat het college de verontwaardiging van de PvdA deelt en daar zijn we heel blij om. Voor de korte termijn kan het college er niet veel aan te doen. Het college heeft met de ontwikkelaar van deze vrije sector huurwoningen geen afspraken hierover gemaakt. Bovendien is in 2015 de Wet doorstroming huurmarkt van kracht geworden, waardoor dit soort tijdelijke huurcontracten mogelijk zijn. De wet was bedoeld om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen, maar is op grote schaal misbruikt door huisjesmelkers. Het college verwacht dat dit jaar de wet zal worden aangepast. Verder is het college bereid om met toekomstige eigenaars/verhuurders in gesprek te gaan om deze kortlopende contracten tegen te gaan. Er zijn volgens het college geen andere eigenaren of verhuurders in Houten die op deze wijze contracten aan bieden. Laten we er alert op blijven dat de praktijk van deze verhuurder, Jansen Bouwontwikkeling, in de categorie valt van ‘eens maar nooit meer’. Een verhuurder die zichzelf ook nog wijsmaakt dat zij goed bezig zijn: ‘Die twee jaar is een termijn om mensen om te laten zien naar andere huisvesting, mogelijk een koopwoning. Daarna krijgen dan weer andere zoekenden een kans te huren’. Hoe krijg je zoveel onzin in nog geen 30 woorden bij elkaar. Het zijn en blijven belachelijke huurcontracten die mensen klem zet, niets toevoegen aan de Houtense woningbehoefte en laat zien dat ontwikkelaars op een onheuse manier misbruik kunnen maken van de krapte op de woningmarkt.

Arnold Biesheuvel

Ik ben Arnold, 73 jaar en sinds 1984 woon ik al in Houten. Ik woon in de wijk de Houten. Als actief lid van de PvdA ben ik vanaf het begin betrokken bij Houten. Van 1988 tot 1992 en van 2014 – 2018 ben ik lid van de gemeenteraad geweest. De PvdA heeft er in

Meer over Arnold Biesheuvel

Waar ben je naar op zoek?