Een Houtens bakkie

Door Jocko Rensen op 18 maart 2018

Initiatieven om Houten te laten bruisen, krijgen van de PvdA alle ruimte. Zoals de Koffiefiets van Djofre én – sinds 1 januari Freek.

Hoe is het idee voor de Koffiefiets ontstaan?
Djofre: ‘Mijn droom was een koffiebarretje te starten zoals je die in Zuid-Europa vindt. Waar je even snel een espresso haalt en een praatje maakt. Maar daar moet je flink wat startkapitaal voor hebben en dat had ik niet. Houten is een fietsstad. Op het station is genoeg beweging, maar miste nog een plek waar je goeie koffie vindt. Zo is het idee ontstaan. Sinds 1 januari is Freek mijn compagnon.’

Hoe kennen jullie elkaar?
Djofre: ‘We kennen elkaar van De Heemlanden en van het voetbal. Later kwamen we elkaar op de PABO tegen. Ik vond voor de klas staan leuk, maar het ondernemerschap bleef borrelen. De Koffiefiets bestaat nu vier jaar en de laatste tijd werkte Freek al mee.’
Freek: ‘De Koffiefiets staat vier ochtenden per week op het station. Daarnaast krijgen we veel boekingen voor feesten en evenementen en organiseren we koffieworkshops. In je eentje is het niet meer te doen. Ik kan ook aardig koffie schenken en bovendien ben ik handig met computers en social media. Nu gaan we de volgende stap zetten: we hebben een tweede fiets besteld.’

Wat is jullie kracht?
Djofre: ‘Je kunt ons zien als het dorpscafé van vroeger waar je even aanloopt en een praatje maakt. Echt alle lagen van de Houtense bevolking komen bij ons langs, van de burgemeester tot ome Jan van in de 80. Hans Spitsbaard van Heel Holland Bakt komt ook vaak een bakkie doen. Freek: ‘In Houten liggen onze wortels. Ik vind het fijn hier. En wil ik de drukte opzoeken, dan pak ik de trein naar Utrecht.’

Welke plannen hebben jullie?
Djofre: ‘Een vast pand zou fijn zijn. Een centraal punt van waaruit we opereren en waar onze spullen staan.’
Freek: ‘Een beetje groeien, maar niet te veel. Het moet persoonlijk blijven.’

Zie ook vlog nr. 118 van onze vloggende wethouder Jocko Rensen

Jocko Rensen