De raad van Houten kiest unaniem vóór opvang van vluchtelingen aan de Essenkade

Door Anneke Dubbink op 13 mei 2022

Oorlogen kosten dagelijks mensenlevens, niet alleen in Oekraïne, maar ook in Eritrea en Soedan. Wie de media volgt, weet dat de vluchtelingenstroom de komende tijd alleen maar zal toenemen. De PvdA wil dat wij ons als gemeente Houten inspannen vluchtelingen op te vangen. De AZC’s in Nederland zijn overvol en als gemeente moeten solidair zijn en ook vluchtelingen opvangen. Zowel moreel, menselijk alsmaatschappelijk hebben we verantwoordelijkheid. Het Wegenergebouw aan de Essenkade biedt een unieke kans om een substantiële bijdrage te leveren aan de opvang van vluchtelingen. Op het terrein kunnen niet alleen 100 vluchtelingen worden opgevangen, maar er is ook plaats voor woonunits voor jongeren en mensen die met spoed een plek nodig hebben of al heel lang op de wachtlijst staan bij Viveste. In het gebouw zelf kunnen de Krachtfabriek, de Voedselbank en het Doorgeefluik en mogelijk nog andere maatschappelijke organisatie onderdak vinden. De combinatie van deze functies is uniek en als PvdA Houten staat er 100% achter. Op 10 mei werd er in de raad (lang) over gedebatteerd, maar aan het eind van de avond waren alle partijen het er over eens: er is unaniem besloten aan de slag te gaan bij de Essenkade. Dat vinden we een prachtige uitkomst van een best wel spannende avond en we zijn er ook trots op dat we dit als Houten in gezamenlijkheid hebben besloten.

Natuurlijk zijn er velen in de samenleving nodig zijn om van de Essenkade een succes te maken. Een dergelijk plan moet gedragen zijn, niet alleen bij de besluitvorming nu, maar over de hele periode van 15 jaar. Dat betekent dat we in de uitwerking die bij dit plan hoort, terug willen zien hoe we over de héle periode er voor zorgen dat de opvang van vluchtelingen gedragen blijft door de Houtense samenleving.We hebben bij de wethouder aangedrongen dat we letterlijk van alle kanten willen horen hoe inwoners van Houten tegen het plan aankijken. Dus actief de mensen in de wijken op te zoeken en dat we in een vroegtijdig stadium de zorgen op tafel krijgen. Daarnaast hebben we aandacht gevraagd voor een aantal andere punten. Ten aanzien van de huisvesting is het mogelijk dat er tweedeling kan ontstaan tussen de woonunits van het COA (die soberder zijn dan de woonunits van Viveste. Een extra inspanning om te kijken of we die verschillen wat kunnen verkleinen, lijkt ons meer dan de moeite waard. Naasthuisvesting is voldoende begeleiding nodig. Vluchtelingen en statushouders met een verblijfsvergunning werden en worden ondersteund door vrijwilligers en professionals van onder andere van VanHouten&Co. Nu er meer statushouders naar Houten komen, zal er ook meer begeleiding van professionals en vrijwilligers nodig zijn. We willen dat in de verdere uitwerking VanHouten&Co en de scholen betrokken worden en voorbereid zijn om de mensen en kinderen goed te kunnen begeleiden.
De Essenkade is nu een bedrijventerrein. In het plan zal zonneklaar moeten worden hoe de omringende bedrijven hun werkzaamheden kunnen blijven voortzetten en het is goed dat de gesprekken met de bedrijven worden geïntensiveerd. Omwonenden hebben natuurlijk een punt als zij zich zorgen maken over het risico dat er te weinig te doen in op terrein en daarbuiten. Verveling tegengaan is een essentiële opgave en kan inderdaad aanleiding zijn voor overlast voor het bedrijventerrein en de omliggende wijken. Daar moeten we niet naïef in zijn. Het is belangrijk dat er voldoende sport- en recreatiemogelijkheden op het terrein komen.

De wethouder heeft opgeroepen om ‘het ijzer te smeden als het heet is’ en daar heeft bij gelijk in. De kansen voor de Essenkade doen zich nú voor, de urgentie is groot en duldtgeen uitstel. Gelukkig heeft de hele raad en hebben alle partijen, van links tot rechts, dat onderkend. Houten is er klaar voor!