Door op 29 mei 2008

BLIKSEM

De website Parlement & Politiek, goed gedocumenteerd als het gaat over politici, noemt Eveline Herfkens een ‘zelfbewuste, geëngageerde, maar ook dominante PvdA-politica’. Vooral dat dominante heb ik in de loop der jaren meegekregen via de media, die er gretig ook ‘ambitieus’ en ‘arrogant’ aan toevoegden.

Sinds haar rechtenstudie is Herfkens in dienst geweest van de Nederlandse over­heid of de VN, met een onderbreking van zes jaar voor een hoge functie bij de Wereldbank. Tweede Kamerlid, minister, VN-ambassadeur: zichtbare posities, zo niet voor de gewone man dan toch voor de media. Dat je dan nog steeds niet beseft dat ook voor jou geldt: hoge bomen vangen veel wind.

Hoe hoger op de ladder, hoe meer je leeft in een glazen huis. En niet een huis van gewoon glas, nee, van vergrootglas. Hebben we in de gemeenteraad destijds nog hooglopende discussies over gevoerd met de vorige burgemeester. Over integriteit, over collegeleden die op uitnodiging van een projectontwikkelaar naar de wereld­tentoonstelling gingen.

Het eindigde ermee dat je ook als raadslid elke gekregen fles wijn moest melden. En alles van boven de vijftig gulden niet aannemen. Ik snap dat. Waarom Herfkens dan niet? Zo’n huursubsidieaffaire kleeft je voor eeuwig aan, al roep je nog zo hard dat je dient als bliksemafleider voor meer fouten van Buitenlandse Zaken.

Hoe schadelijk het is voor de PvdA, hoor je aan de borreltafel. Niet alleen het kwartje van Kok is daar een favoriet onderwerp, ook Koks commissariaat bij de ING. Al geef je alles wat je ontvangt aan het beste doel van de wereld, het etiket van zakkenvuller heb je binnen. Of het tegenwoordig nog populairdere graaier.

Dat Herfkens’ zaak meer fouten van BZ aan het licht kan brengen, zal dat niet wegnemen, vrees ik.

Kamerleden van de PvdA hebben al in januari openlijk afstand genomen van Herf­kens’ gedrag, Hans Spekman voorop. “Het is gemeenschapsgeld”, zei hij voor de tv. “En dan ook nog eens de arrogantie waarmee alles wordt goedgepraat. Dat irriteert me mateloos en dat ben ik gewoon zat.” Ook Wouter Bos had er geen goed woord voor over.

Dat was dus in januari. Pas nog zag ik VVD’er Arend Jan Boekesteijn op tv Hans Spekman napraten met de vergelijking met huursubsidiefraude. Grijnzend, zoals gewoonlijk, leek Boekesteijn zich op te werpen voor de gewone man die streng gestraft wordt voor kleine fraude, terwijl “de hoge heren” wegkomen met miljoe­nenfraude. Uit de mond van een VVD-er… Herinnert de kijker zich Spekman nog?

[mei 2008]