Door Anneke Dubbink op 16 juni 2021

Blijven bouwen!

Bij menigeen ligt de discussie over de Ruimtelijke Koers nog vers in het geheugen. We waren het in Houten over veel dingen niet eens, maar over één ding waren we het wél eens. Er is een ernstig en urgent tekort aan betaalbare woningen en appartementen voor jongeren, senioren en starters. De uitslag van het referendum leidde er echter toe dat alle plannen van tafel zijn geveegd. Wat je ook vindt van de ruimtelijke koers en het referendum, we staan nu voor de uitdaging een nieuw plan te maken voor de ruimtelijke ontwikkeling. Het maken van zo’n plan gaat niet over één nacht ijs. Tegelijk kunnen we het ons simpelweg niet veroorloven om een paar jaar niet te bouwen. Daarvoor is de woningnood te hoog.
Daarom heeft de PvdA samen met zeven andere partijen, D66, VVD, GroenLinks, CU, HA en CDA een motie ingediend om door te gaan met het bouwen van huizen en appartementen in Houten de komende jaren. Het ontwikkelen van deze bouwplannen moet parallel aan deze visie- en planontwikkelingen door gaan en mag niet afhankelijk zijn van de besluitvorming over de nieuwe visie. Dan lopen we veel te veel vertraging op.
We willen dat er bouwplannen ontwikkeld worden om de komende jaren 400 – 500 woningen te bouwen. Door deze opdracht aan het college zorgen we er voor dat de pijplijn weer gevuld gaat worden. Wetende dat het gemiddeld vier tot zeven jaar duurt van het moment van planvorming tot het moment dat een inwoner een sleutel in handen krijgt van zijn of haar nieuwe huis.
We willen dat het college kansrijke gebieden in de gemeente Houten in kaart brengt waar plannen kunnen leiden tot een toevoeging van 400-500 woningen in de komende jaren. Dat kunnen plannen zijn die ‘on hold’ hebben gestaan, of plannen voor geheel nieuwe locaties. We willen dat deze voldoen aan een aantal criteria, met als speerpunt vernieuwende vormen van inwonersparticipatie en ook willen we dat we gaandeweg, dus parallel aan de visie ontwikkeling, leren van deze projecten.
We willen voor de zomer al horen van het college welke kansrijke gebieden er zijn zodat we in november een tweede stap kunnen zetten en we concrete plannen in de raad kunnen bespreken.
We kregen in de discussie niet de héle raad mee, een paar partijen zagen gek genoeg wel de urgentie, maar willen daar geen actie aan verbinden. Zo jammer dat men blijft hangen in het ‘eigen gelijk’ en niet samen de schouders er onder wil zetten om de woningnood aan te pakken.
Gelukkig is het voorstel met een ruime meerderheid aangenomen! We gaan weer aan de slag, we blijven bouwen!

Houten is een fijne plek om te wonen: woonwijken met veel groen, scholen, winkels, een theater en sportvoorzieningen, grote betrokkenheid en gemeenschapszin. Maar we staan voor grote uitdagingen. Al jaren worden er te weinig betaalbare (huur)woningen gebouwd in Houten. Jongeren, ouderen en starters vissen achter het net. Dat wil de PvdA veranderen. Daar zet ik