Door Arnold Biesheuvel op 1 december 2021

Blijven bouwen, vertraging voorkomen

Onder de titel ‘Blijven bouwen, vertraging voorkomen’ werd in de raadsvergadering van 23 november besloten om zeven projecten in uitvoering te nemen, vooruitlopend op een nieuwe ruimtelijke visie. Dit voorstel is het resultaat van een motie die de PvdA fractie op 15 juni heeft ingediend en waar we de raad in meekregen.

Al veel langer maakt de PvdA zich zorgen over de voortgang van de bouw in Houten. De problemen op de woningmarkt zijn ook in Houten groot, erg groot. Daarbij komt er dat in Houten nogal veel dure koopwoningen (eengezinswoningen) gebouwd zijn en er dus voor starters en ouderen nauwelijks aanbod is. Voor een sociale huurwoning moet je al gauw 7 jaar wachten, maar ook in de middenhuur ( € 750 tot € 1000 per maand) is er een schreeuwend tekort. Al voor 2018 heeft de PvdA ervoor gepleit een aantal heilige huisjes, die grootschalige nieuwbouw in de weg stonden, af te breken: bouwen buiten de Rondweg en bouwen in de hoogte. Toen de ruimtelijke koers ontwikkeld heeft de PvdA gewaarschuwd dat dit proces wel eens heel lang zou kunnen duren. Toen al hebben we voorgesteld om ondertussen dóór te gaan met bouwen. Helaas kregen we de raad daar niet in mee.

Toen dit jaar de Ruimtelijke Koers naar de prullenmand ging, hebben we onze pleidooi voor blijven bouwen opnieuw naar voren gebracht en nu zag iedereen het belang wel. Het college kreeg de opdracht opgedragen zoveel mogelijk kansrijke bouwprojecten te selecteren. Op basis van de criteria: substantiële bijdrage aan de woningbehoefte, mogelijkheid tot het verkrijgen van draagvlak en geen belemmering voor een toekomstige visie. Er zijn nu zijn 7 projecten geselecteerd. Van de 7 projecten bevinden zich er 4 op de Molenzoom, verder Loerik 6, gebouw Viveste (Dorpsstraat) en De Slinger-West (Forum). Deze uitwerking is precies wat ons voor ogen stond. Dat in de raadsvergadering van 23 november a.s. de raad heeft ingestemd met deze projecten beschouwen we daarom toch wel als een (groot) succes voor ons.

Onder de titel Binnendorp Molenzoom heeft een groep betrokken inwoners een ontwikkelperspectief voor de Molenzoom opgesteld. De PvdA- fractie is met hen in gesprek gegaan en toen is het idee ontstaan om te bekijken of de 4 projecten die in de Molenzoom liggen in het ontwikkelperspectief een plaats kunnen krijgen. Dit zou dan onder regie van de gemeente moeten gebeuren. Via een motie heeft de PvdA ingebracht dat deze 4 projecten moeten worden beoordeeld in het totaal van Molenzoom en dat bij de uitwerking contact moet worden gezocht met de bewonersgroep Molenzoom. Uiteraard mag dit niet tot vertraging leiden. Deze motie kreeg de unanieme steun van de raad en onze avond kon dus niet meer stuk. De bewonersgroep heeft na afloop laten weten gelukkig te zijn met dit initiatief van de PvdA.

We zullen heus niet de enige zijn, maar de oplossing van het woonprobleem zal voor de PvdA het belangrijkste onderwerp in de verkiezingen zijn. Het succes in de raadsvergaering van 23 november is alvast een goede start.

Arnold Biesheuvel

Ik ben Arnold, 73 jaar en sinds 1984 woon ik al in Houten. Ik woon in de wijk de Houten. Als actief lid van de PvdA ben ik vanaf het begin betrokken bij Houten. Van 1988 tot 1992 en van 2014 – 2018 ben ik lid van de gemeenteraad geweest. De PvdA heeft er in

Meer over Arnold Biesheuvel