Door Arnold Biesheuvel op 16 november 2021

Bij de begroting 2022

Het College heeft besloten voor 2022 een beleidsarme begroting op te stellen. Spannend werd het dus niet in de raadsvergadering van 4 november jl.. De begroting is dan ook unaniem aangenomen.
Ik heb dit moment aangegrepen voor een statement, een hartenkreet:
In het deelprogramma politiek en bestuur staat over participatie:
“Concreet willen we de volgende doelen bereiken:
1. Inwoners voelen zich bij plannen en activiteiten van de gemeente steeds goed en op tijd geïnformeerd, gehoord en betrokken.
2. Een krachtige participatiesamenleving met gedeelde verantwoordelijkheid.”
De PvdA maakt zich in toenemende mate bezorgd, dat participatie weliswaar nodig en gewenst is, maar dat daarbij niet de stem van een ieder gehoord wordt. Participatie eist van de burger nogal wat en blijft daarbij dan ook veelal beperkt tot degenen die het al goed hebben en stemvaardig zijn. Wij vragen ons af of iemand die al jaren op de wachtlijst staat voor een sociale huurwoning ook zo tegen de Ruimtelijke Koers was. Is het niet goed om ons, ook bij de participatie, bewust te zijn van een deel van onze Houtense bewoners, die niet meedoet. Zijn we mede-veroorzaker van de toenemende polarisatie tussen hoog en laag opgeleid met nog grotere fysieke en mentale gezondheidsverschillen. Een groep met beperktere toegang tot voorzieningen, financiële achterstand en kleinere sociale netwerken. Een groep die vaak ook de vaardigheden mist om mee te praten en, we moeten eerlijk zijn, ook de politiek wantrouwt. Ook de PvdA heeft geen pasklare oplossingen om deze vergeten groepen mee te laten doen, anders hadden we wel een motie bij de hand. Maar wij willen ons er wel van bewust zijn dat participatie vaak gemankeerd is, omdat niet iedereen meedoet of mee kan doen. Houten is echt nog niet van iedereen.

Arnold Biesheuvel

Ik ben Arnold, 73 jaar en sinds 1984 woon ik al in Houten. Ik woon in de wijk de Houten. Als actief lid van de PvdA ben ik vanaf het begin betrokken bij Houten. Van 1988 tot 1992 en van 2014 – 2018 ben ik lid van de gemeenteraad geweest. De PvdA heeft er in

Meer over Arnold Biesheuvel

Waar ben je naar op zoek?