Door Anneke Dubbink op 17 januari 2022

11e ArieGroeneveltlezing over Europese en linkse samenwerking

Op maandagavond 21 februari 2022 organiseert PvdA Houten alweer de 11e Arie Groeneveltlezing in Theater Aan de Slinger in Houten. Het thema van de lezing is ‘Europa en linkse samenwerking‘.

De lezing wordt door niemand minder dan Kati Piri verzorgd, zij is lid van de Tweede Kamer voor de PvdA en was daarvoor lid van het Europese Parlement voor de PvdA. Ze is bekend door haar kritische rapporten over o.a. Turkije. Haar referent is Bas Eickhout, Europees Parlementslid voor GroenLinks en vice-voorzitter van de Europese Groenen.

Kati neemt ons mee in haar visie over Europese samenwerking en gaat daarover in gesprek met Bas. De Europese samenwerking is opnieuw actueel nu president Macron verdergaande samenwerking in Europa speerpunt van zijn herverkiezing heeft gemaakt. Zij zal in gaan op haar stelling waarom Nederland in haar ogen een voortrekkersrol in Europa kan spelen op het gebied van de rechtsstaat en mensenrechten, de wereld na corona en op het gebied van klimaat.

Kati en Bas zullen ook ingaan op linkse samenwerking en wat die daarin kan betekenen. Moeten we over fundamentele verschillen tussen linkse partijen heen stappen? Of is het alleen een middel om de concurrentie op links te beteugelen? Wat zijn de electorale gevolgen? Kunnen we het verschil alleen maken met  linkse samenwerking: op gemeentelijk, landelijk of Europees niveau?

En het is een goed gebruik dat we na de lezing ook met Kati en Bas in gesprek gaan.

Iedereen met belangstelling voor Europa en linkse samenwerking is van harte welkom.

De entree is gratis. De inloop is vanaf 19.30 uur. De lezing start om 20.00 uur en de avond eindigt om 22.00 uur. (locatie Theater Aan de Slinger, Slinger 40, Houten).

Houten is een fijne plek om te wonen: woonwijken met veel groen, scholen, winkels, een theater en sportvoorzieningen, grote betrokkenheid en gemeenschapszin. Maar we staan voor grote uitdagingen. Al jaren worden er te weinig betaalbare (huur)woningen gebouwd in Houten. Jongeren, ouderen en starters vissen achter het net. Dat wil de PvdA veranderen. Daar zet ik