7 februari 2021

10e Arie Groeneveltlezing en boekpresentatie: feestelijk en inspirerend

De Arie Groenevelt lezing op 3 februari 2021 was een bijzondere lezing, natuurlijk omdat het een jubileumjaar is. Alweer voor de 10e keer organiseren we als afdeling onafgebroken deze lezing en ook corona houdt ons niet tegen. De lezing was via livestream te volgen vanuit Theater aan de Slinger en zo’n 200 mensen hebben live meegekeken. Het was ook bijzondere bijeenkomst omdat het eerste exemplaar van het boek ‘Negen over Rood’ werd uitgereikt. In deze essaybundel zijn de verhalen van de sprekers van voorgaande jaren samengebracht. In het boek lees je hun bevlogenheid over de sociaal democratie. Samen geven ze een doorkijk op de thema’s die er nu in de samenleving en de sociaaldemocratie toe doen.
Degene die het boek in ontvangst mocht nemen was Gerdi Verbeet, voormalig voorzitter van de Tweede Kamer. Zij nam in dit jubileumjaar de lezing voor haar rekening. Midden in de coronatijd was het thema van haar lezing ‘Sociaal Democratie ná Corona’.
Natuurlijk is zij net als veel anderen benieuwd hoe we later terugkijken op deze tijd en op hoe we het daarna met elkaar hebben gerooid. Maar het gaat verder dan nieuwsgierigheid: we beginnen steeds meer in te zien dat dit een crisis is die diep ingrijpt in onze hele samenleving. Die gevolgen heeft voor álle terreinen van ons bestaan. En die haarscherp in beeld brengt wat tóch al niet deugde. Het onderwijs wás al een systeem van ongelijke kansen. De zorg wás al een systeem dat vastliep in te veel markt en te weinig zorg. En dus is de vraag: hoe gaan we nu verder. Haar stelling is dat we straks niet verder kunnen gaan alsof er niets gebeurd. We kunnen niet gewoon doorgaan met het uitputten van de aarde, met het negeren van de grote verschillen tussen arm en rijk in Nederland en in de wereld.
Voor sociaaldemocraten moet gelden: als het individuele belang, de keuzevrijheid, ten koste gaan van het algemeen belang, dan moeten wij altijd kiezen voor de algemene voorzieningen. Soms is het betere: maatwerk, keuzevrijheid – een vijand van het goede: beschikbaarheid, goede kwaliteit voor iedereen. Dat betekent dat we ons weer scherp moeten richten op waar het echt om gaat. Goed onderwijs. Goede zorg. Goede betaalbare huisvesting. Goed en eerlijk betaald werk. Van die hoofdzaken moeten we ons nooit meer laten afleiden. Inhoud geven aan dat mooie oude begrip solidariteit.
Na afloop van het lezing is Gerdi in gesprek gegaan met Hans Spekman, Maarten van Rossem, Nicole Teeuwen en Jock Rensen. Nieuwsgierig hoe dat is gegaan? U kunt de lezing en het debat terugkijken https://youtu.be/iiUe8sG55s4.
Het boek is te bestellen via de www.pvdahoutenwebwinkel.nl

Waar ben je naar op zoek?